Sista Veyron i Genève

Publicerad 2015-02-24

Toppar 415 km / tim - lanserar snabbare ersättare trots förlusten

Världens dyraste och snabbaste serietillverkade bil läggs ned.

Den 450:e Bugatti Veyronen blir den sista.

Ägaren Volkswagen har förlorat 18 miljarder på superbilen - men lanserar ändå en ersättare.

Bugatti Veyron är enligt Guinness rekordbok världens snabbaste serieproducerade gatlegala bil. Bilen har blivit en favorit bland shejker, rappare och andra som har rad att spendera över 20 miljoner kronor på en bil. Men nu är sagan om Veyron över. Volkswagen, som äger bilmärket, har just sålt den 450:e och sista Veyronen till en kund i Mellanöstern. Den sista bilen kommer även att visas upp nästa vecka på Geneves bilsalong.

Sista bilen visas i Schweiz

Den sista bilen är en öppen spiderversion av Veyron och motorn har 1200 hästkrafter. Bilen kallas "La Finale". Även 10 år efter att Veyron presenterades har den prestanda som bara slås av ett fåtal bilar, som inte är tillverkade i samma antal. Bilen toppar 415 km/timme och gör 0-100 på cirka 2,5 sekunder. Möjligen slås den nu av Koenigseggs nya monster Agera RS som visas på Genevesalongen nästa vecka.

Men Volkswagen filar nu på en efterträdare för att visa vart skåpet ska stå. Flera olika modeller provkörs och enligt VW:s designchef Walter de Silva kommer en ny modell att visas runt årsskiftet. Bilen uppges kunna få 25 procent högre effekt än den befintliga modellen, vilket skulle innebära 1600 hästkrafter.

Lanserar ersättare trotsbrakförlust

Trots att dagens Bugatti Veyron kostar över 20 miljoner att köpa har det varit en dålig affär för Volkswagen. Enligt fordonsanalytikern Max Warburton har företaget förlorat 40 miljoner kronor – per såld bil. Den totala förlusten är således 18 miljarder kronor. Ändå bangar inte Volkswagen för en ny, sannolikt olönsam efterträdare.

– Du behöver prestigeprojekt som det är för att visa dina tekniska kunskaper, säger Stefan Bratzel, direktör för bilcentret på universitetet i Bergisch Gladback i Tyskland.

Aftonbladet Bil

Följ ämnen i artikeln