Här är Volvos nya miljardbil

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2011-02-21

Collin: Volvo V60 Plug-in Hybrid är först i världen med unik teknik – hybriden får prestanda som en sportbil

Volvo, stor och törstig?

Glöm det.

Nu kommer laddhybriden med det bästa av två världar – diesel och el med batterier som laddas i vägguttaget.

Volvo V60 Plug-in Hybrid, som det fullständiga namnet lyder, har premiär på bilsalongen i Genève om en vecka.

Det är den mest ambitiösa satsningen från Volvo på årtionden, trots att knappt någonting syns på utsidan. Ett par dekaler och ett extra ”tanklock” framför förardörren är det enda som skvallrar om att detta inte är en vanlig V60.

Under skalet har det hänt desto mer med unik teknik som Volvo är först i världen med.

Utvecklingen har kostat tre miljarder kronor där statliga Vattenfall har gått in som partner med hälften av pengarna.

Bilen har Volvos största dieselmotor, den femcylindriga 215-hästaren från Skövdefabriken, under huven där fram. Under golvet där bak sitter en elmotor på 70 hk.

Sportbilsprestanda

Tillsammans 285 hk och massivt vridmoment på 640 Newtonmeter. Det ger bilen sportbilsprestanda med 6,5 sekunder till 100 km/tim samtidigt som det mesta av körningen kommer att ske med ren eldrift.

Dieseln driver på framhjulen, elmotorn driver där bak. Bilen kan alltså vara antingen fram-, bak-, eller fyrhjulsdriven, vilket ställer stora krav på chassit och på styrelektroniken, bland annat till antisladdsystemet. Bilen får ju inte ändra karaktär när de olika motorerna arbetar var för sig eller tillsammans.

Föraren bestämmer med tre knappar på instrumentbrädan hur bilen ska drivas. Fulladdade batterier räcker till max fem mils körning. Pendlar föraren in till stan kan det vara lämpligt att börja färden med dieselmotorn, för att knappa i gång elmotorn när det börjar likna stadsmiljö. Och sen köra hem igen sista biten på diesel när elen är slut.

Blir ingen billig affär

Ska hela familjen till fjällen kan ”power-knappen” vara rätt läge. Då kör bilen på diesel, men elen finns hela tiden i beredskap för

extra kraft i accelerationen och för fyrhjulsdriften. Annars är ”hybrid-läget” rätt, då växlar bilen själv mellan den kraftkälla som bedöms som mest effektiv.

Priset är inte bestämt men lär hamna runt 450 000 kronor när bilen börjar säljas nästa år.

Följ ämnen i artikeln