Ssang Yong: En ny koreansk budget-attack

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-11-21

Lockar med låga priser – och Mercedesteknik

Ny bil

I vår får Sverige ett nytt bilmärke.

Från Korea förstås.

Mest utmärkande är stavningen, men SsangYong lockar med motorer och växellådor från Mercedes.

Stavningen? Uttalas helt enkelt ”sang-jång”. Märket har funnits i Sydkorea sedan 1954 då man började bygga lastbilar och bussar. På 80-talet tillkom modellserien Korando, ett oblygt plagiat av amerikanska Jeep, och på 90-talet startade ett samarbete med Mercedes som lett till att även dagens modeller har motorer och växellådor från Mercedes, delvis tillverkade på licens.

I fjol såldes 51 procent av företaget till kinesiska Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), som nu vill etablera märket på nya marknader, inte minst i Europa.

För ett drygt år sedan lanserades SsangYong i Danmark, där arbetar nu bilimportkoncernen Interdan med att bygga upp en försäljning även i Sverige. Interdan är en av Skandinaviens stora privata bilimportörer, bland annat svensk generalagent för Peugeot (via K W Bruun Autoimport AB).

Först: tre biffiga modeller

Till sommaren ska SsangYong ha ett återförsäljarnät i Sverige som från början ska erbjuda tre modeller. Målet: att etablera cirka 50 handlare, och verksamheten ska samordnas från Malmö, medan importen och reservdelsförsörjningen sköts från Köpenhamn.

Två av de första modellerna är stadsjeepar. Den största, Rexton, är en terrängduglig sjusitsig kombi, med karossen monterad på separat chassiram. Bakaxeln är stel och lågväxel standard.

Rexton finns med fyrcylindrig bensinmotor på 150 hästkrafter och en rak sexa på 220 hästar samt en femcylindrig diesel som ger 165 hästkrafter och 340 Nm vridmoment.

Sexcylinderversionen har permanent fyrhjulsdrift och automatlåda, på de övriga kan framhjulsdriften kopplas ur.

Växhuseffekt ger jättebagage

Stadsjeep två, Kyron, hade världspremiär på Frankfurtsalongen i höstas. Lite mindre än Rexton, men modernare design och separatupphängda bakhjul. Även här är inkopplingsbar lågväxel standard.

Kyron kommer först med en ny fyrcylindrig diesel på 141 hästar, men erbjuds senare även med samma fem- och sexcylindermotorer som i Rexton.

Mest udda är Rodius, en familjebuss i XXL-format med plats för sju plus ovanligt mycket bagage tack vare ett egensinnigt ”växthus” bak.

Rodius drivs av dieselfemman på 165 hästar eller bensinsexan på 220. Dieseln ger mest vridmoment av de två, och det är viktigt här – tomvikten är 2,1 ton.

Snabbanalys

Björn Bergman (biol@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln