Toyota Yaris - en flygande succé

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-11-02

Robert Collin välte en storsäljare

Toyota Yaris är hög och kort. Det ställer -extremt höga krav på chassit.

En lång, låg bil kan i värsta fall klara sig även om bakaxeln inte är riktigt exakt, om fjädring, stötdämpare och krängningshämmare inte samspelar till 100 procent eller om styrningen inte är tillräckligt noggrann.

Och det räcker inte att klara en eller två typer av undanmanöver, bilindustrins ISO-test eller Teknikens Världs älgtest. Chassit måste klara allt. Varje upptänklig situation på varje tänkbart underlag.

Hög och kort, visst känns konceptet igen från Mercedes A-klass. Eller Ford Focus C-max.

A-klass hann knappt ut till kunderna innan den välte. C-max säljs för fullt trots bristande körsäkerhet.

I båda fallen underskattade tillverkarna -problemen med höga, korta bilar.

Yaris har sålts över hela världen sen 1999 utan att några speciella svagheter avslöjats. Tvärtom har den mer än många andra bilar levt upp till utmärkelsen ”Årets bil” som den fick år 2000.

Men på Malmby flygfält utanför Strängnäs kom verkligheten ikapp en höstdag 2004.

Vi vet inte vad som hände, ingen kan -riktigt förklara. Men efter ett par snabba höger--vänster-svängar i cirka 60 – 70 km/tim tog det stopp, däcket på ena framhjulet vek sig, fälgkanten högg i vägbanan, och bilen voltade. Den landade på vindrutestolpen, som vek sig precis som på A-klassen.

Räkna med att Toyota kommer att försöka upprepa händelsen innan ersättaren till Yaris presenteras nästa år.

Småbilstestet - rond för rond

Alla bilarna i testet

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln