Subaru Forester - skogvaktarens dröm

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-11-22

Visst vimlar det av fyrkrafsare. Ändå kommer det ständigt nya. Just nu är Subaru Forester det senaste.

Även om karossen ser ny ut står Forester på en plattform av beprövad teknik i form av det fina, men lite till åren komna, Impreza-chassit.

Det innebär permanent fyrhjulsdrift med symmetrisk drivlina (alla drivaxlar lika långa) och nu även diffbroms bak.

Något som kommer väl till pass här i leran och i snödrivorna längre fram i vinter.

Plastig känsla

Forester har mycket goda och förutsägbara köregenskaper på framför allt mjuka underlag. På asfalt är den inte lika hemma och elektroniska hjälpmedel som ESP får man klara sig utan.

Riktar vi vår uppmärksamhet mot inredningen känner vi igen oss. Tyvärr. Det är samma plastiga känsla som Subaru serverat sedan någon gång på 80-talet. På material- och designsidan har den japanska fyrkrafs-ikonen mycket att lära. Har Subaru valt billigare material för en mera bruksorienterad publik?

Stadsjeep?

Men prislappen talar ett helt annat språk. Subaru Forester 2,0 S-Turbo kostar hela 284 900 i grundutförande och vill man ha automat får man lägga på tio tusen till.

Det innebär att modellen hamnar en hårsmån från det farliga 300 000-kronorsstrecket. Då hjälper det inte att man har en rejäl lista med standardutrustning och fyrhjulsdrift. Vi rekommenderar i stället den manuella varianten utan turbo för 219 900.

Bilen marknadsförs dessutom som stadsjeep. En rubrik som är lite för pompös för Forester vilken först och främst erbjuder framkomlighet och användarvänlighet.

Det är en fyrhjulsdriven bil som fungerar, och fungerar bra, men att jämföra den med lyxiga stadsjeepar är att förhäva sig en aning.

Material, design och köregenskaper trivs bäst ihop med yxor, jaktgevär och gummistövlar. Forester är en skogvaktardröm, ingen cityjeep.

Provkört:

Subaru Forester

Fredrik Huldt (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln