Öppen glidare till fyndpris

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-08-11

Chrystler Stratus bjuder på taklös körning för en billig penning

Låg, slank och stor. Amerikalooken går inte att ta miste på i Chrysler Stratus Cabriolet. Bilen är obekant för många och även nyare begagnade bilar säljs till lockande priser.

Njut av sommaren i en fullutrustad glidarcab med plats för familjen eller kompisarna.

I Chrysler Stratus Cabriolet åker man taklöst för en billig penning.

Men förvänta dig ingen fartsensation.

Känsla

Är det inte dags att förverkliga den där drömmen om att någon gång äga en öppen bil? Och nej, de svenska somrarna är inte alls för dåliga. Det handlar bara om att vara tillräckligt entusiastisk. Och med en kärra som Chrysler Stratus lär både familjen och kompisarna uppskatta ditt bilval. Den är nämligen fyrsitsig så att fler kan njuta.

Stratus är långt ifrån en sportig roadster, men frågan är om inte en ljummen sommarkväll avnjuts bäst genom att vindarna får fläkta på ett mer behagligt sätt. Chryslern är behaglig att färdas i. Dock helt utan adrenalinkickar.

Motor

V6:an på 163 hästkrafter är ganska slätstruken, men gör sitt jobb och förflyttar träget den nästan 1 700 kilo tunga bilen. Soppaförbrukningen ligger sällan under litern milen. Motorn går tyst och kraften fördelas till framhjulen via en fyrstegad automatisk växellåda.

Vägegenskaper

Mjuk och gungig fjädring bidrar till åkkomfort, men när det går undan kränger bilen en del. Vridstyvheten är inte i nivå med moderna europeiska cabrioleter. Men som sagt, den här bilen är skönare att åka i än vad den är rolig att köra.

Utrymme och komfort

Bagageutrymmet är mindre än vad man kan tro, så det blir till att packa snålt om man är fyra. Baksätespassagerarna sitter bekvämt och rymligt, men kommer säkerligen att klaga på att det är blåsigt med suffletten nedfälld och hastigheten överstigande 80 km/tim.

Uppfälld isolerar suffletten bra mot vindbrus, men i högre hastigheter letar sig en del ljud in vid de bakre sidofönstren. Mekanismer till suffletten bör synas extra noga, då den är relativt vek i konstruktionen.

Ekonomi

De allra flesta som vill köra taklöst väljer bilar med mer krut under huven. Därför är inte efterfrågan särskilt stor på den här typen av bil. För dig som kan vara utan häftiga prestanda kan lägga

pengarna på en så ny Stratus Cabriolet som möjligt istället. En -00:a som kostade 300 000 kronor ny , begärs det i dag runt 180 000 kronor för .

Chrystler Stratus Cabriolet

David Lilja

Följ ämnen i artikeln