Saab 900 Cabriolet – äkta osvensk klassiker

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2010-06-16

Finsktillverkade taklösa turbon blev en succé i USA

På 1980-talet kastade Saab av sig den gråmelerade koftan för gott. Turbo var ordet för dagen och när 900 Cabriolet visades fann begreppet osvensk sin kanske allra sannaste innebörd.

Med risk för att hemmablindheten gjort sitt – men här är en tvätt-äkta klassiker på uppåtgående. Bara att bocka av: stil, prestanda, sällsynthet, användbarhet och inte minst viktigt i sammanhanget, den är väldigt tidstypisk och berättar massor om det konstiga bilmärket Saab.

Vadå konstiga?

Saab är väl Saab!

Inse att 900:an är en utstuderad uddabil som just med turbo och sufflett tog steget ut i den stora, fina världen. Flärd på ett lite rörande hemslöjdsvis, med efterkonstruktioner som fungerade riktigt bra. Stilen blev snyggudda och väldigt typisk Saab …

Ska jag köpa en nu?

Ja nu, eller ännu hellre förra året. Modellen håller på att lämna vakuumet mellan begbil och samlarbil. Snart har tillräckligt många fattat det fräna med ur-cabrioleten för att priserna ska stiga. Modellen andas framgång, med bibehållet intellektuellt kapital och en känsla för att vara udda och tidlös på samma gång. Sen är den väldigt rolig att köra.

Vad kostar den?

Det varierar kraftigt. Om vi talar en nyare, väldigt fin originalbil med turbo, manuell låda och fyrsiffrigt antal sommarmil, räkna med omkring 100 000. Men du kan hitta fina bruksskickare för runt 50–60 papp. Billigare exemplar kräver mer insatser som inte nödvändigtvis ger en billigare bil i slutändan.

Hur ovanlig är modellen? Vilken årgång ska jag köpa?

Saab tillverkade 48?880 cabrioleter fram till 1993. Så det finns exemplar att välja på och du har alla möjligheter att vara kräsen vad gäller bilens skick. Eftersom det är en bruksvänlig modell som inbjuder till åretruntbruk uppvisar många höga miltal. Men det finns också fina sommarbilar kvar. Satsa på en originalbil. Vill du ha ABS och airbag (mindre snygg ratt dock) är det 1992–1993 du ska ha. En tuffare variant var 16S Cabriolet med Aero-look, men syna plastsköldarna noga. Samlar fukt och smuts vilket blir till rost. Plasten åldras inte helt skönt heller. Eller satsa på en specialare i stickig gul färg, Monte Carlo tillverkad i 300 ex.

Vilken motor är det som gäller?

Visst finns den utan turbo men ärligt talat är det verkligen en 900i du vill ha? Turbo är synonymt med Saab och aggregatet i fråga ger den där unika Trollhättekänslan. Från 1988 är turbon vattenkyld bra, i övrigt är en välservad original Saab turbo en skottsäker motor, ett epitet som inte gäller för växellådan.

Följ ämnen i artikeln