Collin: Nej! Bensinen är kvar 50 år till

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-04

För femtio år sen, och fortfarande för tio år sedan, hade nästan alla bilar i Sverige bensinmotor.

Men nu är det upp-och-nedvända-världen.

I juli i år hade bara var tredje ny bil bensindrift. Och hos Volvo bara tre bilar av hundra.

Hur gick det till?

Är bensinen slut som bilbränsle?

Som många hävdar.

Nej, inte alls.

Alla sådana påståendengrundas antingen på okunnighet eller så handlar det om religiöst fundamentalistiska partsinlagor.

Förutom Brasilien, som kör på inhemsk sockerörsetanol av rent ekonomiska och strategiska skäl (man slipper beroendet av nyckfulla arabstater) är Sverige det enda land i världen som satsar på etanol som bilbränsle.

Och det beror på en enda person, förre Ford-handlaren Per Carstedt i Örnsköldsvik. Även kallad Etanol-Jesus för att han är en extremt skicklig predikant.

Han tog över organisationen Gröna bilister, gjorde den till sin lobbyorganisation, och lurade i politiker och allmänhet att etanol var räddningen från den annalkande klimatkatastrofen.

Länge trodde Carstedt och de svenska politikerna att de skulle kunna övertyga resten av EU om etanolens förträfflighet, men nej. EU var klokare än så. Till och med de gröna partierna i Europa insåg tidigt att etanolen är en återvändsgränd.

Och där står vi i dag.

Svenskarna har köpt hundratusentals etanolbilar med statliga miljösubventioner.

Men etanolens tid är förbi. Dieseln däremot fortsätter att komma starkt. Och bensinen – den finns kvar på macken i minst femtio år till.

Följ ämnen i artikeln