Scénic i täten tills Ford fixar chassit

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-02-21

Renault Scénic är först och störst - men här är två som vill ge den en match

Renault Scénic såldes i nästan 3 000 exemplar i Sverige förra året.

Därmed är bilen som skapade klassen också bästsäljaren.

Scénic kom under hösten i en helt ny tappning för att stå emot när allt fler konkurrenter vill hänga på klassen.

Små familjebussar är definitivt här för att stanna.

De nu två mest intressanta konkurrenterna till Scénic är nykomlingar från Ford och Volkswagen. Båda tillverkar sedan länge bussar i den större klassen, men båda var förvånansvärt sent ute med sina mindre varianter. Säkert ville man försäkra sig om att inte göra något förhastat och halvdant. Ford Focus C-Max respektive Volkswagen Touran är här för att verkligen ge fransmannen en match.

Det är bara att gratulera konsumenterna; nu finns en buss för alla smaker.

Men vilken är bäst för dig?

KÖRA

Andra generationens Scénic har, precis som Mégane, fått en billig version av eldriven servostyrning. Den gör bilen lätt-manövrerad i stan, är tillräckligt snabb - men förtar känslan. Det mjuka chassit protesterar ljudligt under allt för hårda tag. Men Scénic är med sitt standardmonterade antisladdsystem trots allt mycket säker på vägen. Även växellådan och 1,6-litersmotorn tycker bäst om lugna tag.

Volkswagen Touran är först ut att bevisa att en familjebus kan vara kul att köra. En mer avancerad bakaxel (Touran är en nya Golf i grund och botten), styvare fjädring och en bra elservo är receptet. Den sexväxlade växellådan är både snabb och exakt. Tur det. Tourans direktinsprutade 1,6-litersmotor har tyngsta vikten i trion att släpa på och det märks.

Ford Focus C-Max har också ett sportigt chassi och liknar Touran i körupplevelsen. Växellådan är lika smidig och styrkänslan ännu lite bättre. Därtill får den som väljer Ford lätt med en större motor i budgeten. Därför kör vi här 1,8:an som är en utmärkt kamrat som kunde sätta C-Max förbi Touran. Men tyvärr visar sig C-Max vara alltför sladdvänlig med bakaxeln. När inte ESP sitter standard och räddar upp situationen måste betyget obönhörligen dras ned. En chans på förstaplats blev hastigt motsatsen.

Ronden gick till VW före Renault och sist Ford.

KOMFORT

Sportigheten straffar sig direkt. Om inte vägen är slät sitter passagerarna och småstudsar lite för mycket i Touran. Ljudnivån är inte dålig men även här har konkurrenterna lyckats bättre. Det hörs lite mer från både väg och fartvind i Touran. Däremot är de fasta stolarna mycket bekväma och ger bäst sido-stöd.

Ford visar än en gång sin förmåga att stämma av fjädrar och dämpare. Focus C-Max lyckas med konststycket att bibehålla bekväm fjädringskomfort trots sportig spänst i kurvorna. Stolarna är åt det strama, tyska hållet och är lika bekväma som Volkswagens. Ljudivån är behagligt låg i C-Max.

Komfortkungen är fortfarande Scénic. Stolar, ljudisolering och fjädring samverkar på ett utmärkt sätt, vilket avskärmar passagerarna från eventuella bryskheter i vägbanan.

Mjuka och goa Renault kniper ronden för Ford och sist Volkswagen.

UTRYMMEN/FLEXIBILITET

Dessa karosser ger förvånansvärda utrymmen med tanke på den lilla yta de tar upp på vägen. De sparar trots allt en halvmeter asfalt jämfört med en Volvo V70.

Ford och Renault är jämförbart rymliga invändigt. Ford har dock två minus i form av en bred mittkonsol som kan störa långa förare, samt ett knappare benutrymme bak. Men Ford tar igen på att baksätet snabbt och enkelt kan bli väldigt rymligt för fyra. I ett handgrepp kan de bakre ytterstolarna nämligen skjutas inåt/bakåt .

Renault har skjutbara stolar i längdled, men för att flytta in ytterstolarna mot mitten måste det lyftas stolar vilket är betydligt mer påfrestande för ryggen.

Volkswagen Touran har nästan skåpbilsliknande former vilket betalar sig på utrymmessidan. Baksätet är bäst av de tre och där bakom finns plats för ytterligare två platser. Dessa stolar kostar 6 400 kronor extra och kan snyggt fällas ner i golvet när de inte behövs. Vuxna sitter väl lågt på dessa platser och vill inte vara med på några längre turer. Med fem passagerare har Touran även det klart största bagageutrymmet.

Renault kommer i vår med en förlängd sjusitsig Scénic, men här och nu är det Volkswagen Touran som kniper ronden före Ford och Renault på delad andra plats.

ÄGA OCH KÄNSLA

Volkswagen Touran känns tilltalande välbyggd och dyr invändigt. Men den som börjar falla för Touran bör ta en titt på prislappen innan det är för sent. Volkswagen tar nämligen ordentligt betalt för sin lilla familjebuss. Här spelar helt klart det trygga varumärket in - vilket för all del också brukar resultera i stabila andrahandsvärden. Räkna ändå med att Touran blir dyrast av dessa tre att äga.

Renault ligger i mittfältet på kostnadssidan. Och med tanke på den fina kvalitetskänslan Scénic numera utstrålar är det inte så tokigt. Varken försäkrings- eller reservdelskostnader skäms för sig utan följer snittet i klassen. Namnet är etablerat vilket borde gynna andrahandsvärdet.

Ekonomin är ett av Fords starka kort. Inget undantag för nya C-Max - tvärtom. Prisbilden är så låg att för 1,6:orna skiljer det mer än 50 000 kronor i grundutförandet mellan C-Max och Touran! Då är inte utrustningen jämförbar men klart är att även 1,8-litersvarianten av C-Max blir billigare än både Scénic och Touran med 1,6.or.

Driftkostnaderna är också låga i övrigt för C-Max och detta bland annat tack vare att motorn knappast kommer att dra mer bensin tack vare sin bättre ork. Och trots att Ford är billig är det inget man reflekterar över när man känner på bilen.

Ronden till Ford och Renault med Volkswagen klart sist.

SLUTSATS

Renault Scénic får hårt motstånd på körglädjesfronten. Men när man tittar på de saker som en köpare av en liten familjebuss verkligen prioriterar står sig fransmannen bra. Volkswagen Touran erbjuder bättre utrymmen men finns inte tillgänglig för lika många på grund av sitt pris.

Ford Focus C-Max är en körglad och prisvärd kandidat som hade nått längre om köregenskaperna inte varit så giftiga och ESP varit standard.

Nu vinner Renault Scénic på pris och form, VW Touran halkar efter med sitt höga pris och sin trista formgivning medan Ford C-max väntar på tryggare köregenskaper för att bli ett seriöst alternativ.

Mikael Johnsson

Följ ämnen i artikeln