Finfint för familjen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-07-26

När maskinen smyger i gång tänds en massa gröna siffror och symboler i en list under vindrutan

Familjebussarna har mest varit praktiska. Men nu kommer flärden. Exempelvis i Renault Espace och Peugeot 807.

Som ett gigantiskt ufo står nya Renault Espace på parkeringen.

Det är med en viss skepsis man närmar sig den, vid första anblicken, oerhört överdesignade skapelsen.

Inne i designdrömmen ter sig världen för den Espace-ovana ännu mer märklig.

Sikten är panoramalik och man saknar egentligen bara en sak - känslan av att sitta i en bil!

Okej, jag har ratt och växelspak att hålla mig i, pedaler att trampa på, och ett par spakar på var sida ratten. Men resten: instrumenten, stereon, klimatanläggningen, allt lyser med en enda sak - sin frånvaro.

Espace är ingen vanlig bil

Efter en stunds fumlande hittar jag startknappen nästan på golvet framför växelspaken och när maskinen smyger i gång tänds plötsligt en massa gröna siffror och symboler i en list i mitten, strax under vindrutan.

De skall alltså föreställa - instrument?

Värmereglagen visar sig när jag stänger dörren, det är nämligen i dörren reglagen sitter.

Något senare finner jag även stereon under en lucka i panelen och när allt sjunkit in kvarstår känslan av att sitta i en modern, förarlös spårvagn.

För någon vanlig bil är inte Renault Espace.

Inte Peugeot 807 heller, förresten.

Det börjar redan med nyckeln som ser ut som en lakrits-Magnum.

Och fortsätter med den märkliga instrumentpanelen som är delad i två delar. Direkt framför ratten sitter en halvrund skapelse som ser ut som en klassisk instrumentpanel.

Men de tre huvudinstrumenten sitter i stället i bilens mitt, precis under rutan.

Framför föraren finns bara en rad varningslampor samt ett litet informationsfönster.

För att ytterligare förvirra finns det ytterligare ett infofönster ovanför ventilationsreglagen i mitten. Här

visas bland annat radiokanal.

Om nu Espace verkar sakna instrument så är alltså 807 raka motsatsen.

Uppenbart är också att Peugeot 807 är betydligt enklare i utförandet än Renault Espace.

Det går igen även i motorn och växellådan.

Den fyrcylindriga 2,2-litersmotorn måste varvas för att sätta fart på bilen och växellådan är inte helt harmonisk.

Chassit har en sportig karaktär, krängningen är minimal och styrresponsen är långt ifrån busslik. 807 är en pigg och sympatisk kamrat som trivs bättre på kurviga vägar än på raka motorvägar.

Men den kräver släta vägar annars blir den lätt stötig.

Espace upplevs som kraftfull

Renault har en helt annan infallsvinkel med sin Espace.

I chassit hittar vi komponenter från Laguna samt även den nya, turbomatade 165-hästaren. Alltså är Espace, på pappret, bara fem hästar bättre än 807:an.

Men i praktiken upplevs

Renault-motorn som betydligt mer kraftfull.

I kombination med den sexväxlade lådan ger den en mer avspänd, komfortabel känsla på landsvägen.

En detalj som avslöjar tillverkarnas intentioner mer än något annat är bakre sidodörrarna.

Peugeot har skjutdörrar - Renault har konventionella dörrar för att inte skrämma bort kunder vana vid vanliga bilar. Skjutdörrar är en oerhörd fördel på trånga parkeringsplatser där stora bakdörrar kan vara problem. Dessutom slipper man som småbarnsförälder vara livrädd för att ungarna smäller upp dörrarna i grannbilen.

När det gäller säkerheten har just familjebussar tidigare blivit beskyllda för dålig säkerhet men med fem färska stjärnor i EuroNcap har kritiken tystnat.

Bägge har härligt flexibla inredningar där stolarna kan flyttas om nästan hur som helst.

Espace har integrerat bälte i alla stolar, vilket gör stolarna ännu tyngre och mer otympliga att lyfta ur.

Men stolarna i två bakre raderna i båda bilarna är i minsta laget för fullvuxna. Samt har för låg sittdyna.

Peugeot är mer prisvärd

Man tycker också att ett par nykonstruerade bilar som dessa borde ha stolar som kan fällas på ett så smart sätt som i exempelvis Volvo XC90.

Det känns som om tillverkarna koncentrerat sig på säkerhet, kör-egenskaper och komfort. Kanske får vi vänta ytterligare en generation på mer smartness.

Renault Grand Espace är en betydligt dyrare bil, både att köpa och äga, än Peugeot 807 som vi tycker är det prisvärda alternativet.

Grand Espace-priserna börjar på 259 000 kronor medan 807:an

startar på vettiga 229 900 (med två-litersmotorn) inklusive betydligt mer utrustning. Men Espace upplevs också som precis så mycket exklusivare som priset antyder. Det gör den - trots höga priset - till vår vinnare.

Tre lika syskon - vem är billigast?

De tre systrarna från Frankrike/Italien är i grunden samma bil.

Men skillnaden finns - i utseende, utrustning och pris.

Peugeot 807 2,2

Renault Grand Espace 2,0T

Sex stora bussar som försöker hänga med:

Robert Petersson

Följ ämnen i artikeln