Experterna sågar Musks påstående

Uppdaterad 2018-07-25 | Publicerad 2015-10-12

Teslas ”biovapenknapp” – inte så unik alls enligt experterna

En knapp för att klara en biovapen-attack enligt Tesla.

Löjlig gimmick enligt experterna.

– Jag tror att vilken modern bil som helst med täta dörrar ger tillräckligt bra skydd, säger Randall Larsson, chef för amerikanska Institute for Homeland Security.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Det var en av de stora rubrikerna vid lanseringen.
Tesla Model X har en knapp som gör att bilen klarar biovapen-attacker.

När Elon Musk, grundare och vd för Tesla presenterade företagets första suv var just luftkvaliteten i kupén något han skröt om. Luftfiltret är tio gånger större än det i en vanlig bil och om det skulle behövas kunde man även, genom att trycka på en speciell knapp, kunna få så ren luft att man var skyddad mot biovapen.

Men stämmer verkligen det?

Sajten Gizmodo frågade ett par experter i frågan och de avfärdade Musks påståenden rakt av.

– Va, påstår Musk verkligen det här? säger Randall Larsen, chef för Institute for Homeland Security.

Funkar inte mot virus

Det stora problemet enligt flera experter Gizmodo pratat med är att, även om filtrena är stora – så kan de inte skydda mot virus. För att göra det behöver de vara tätare.

– De klarar att filtrera bort de flesta bakterier, men det kommer inte skydda mot virus. Så, om du tror att alla bioterrorister använder bakterier så kommer du ha ett ökat skydd, säger Michael j. Buchmeier, på sektionen för bioförsvar och nya sjukdomar vid University of California.

Övertryck spelar ingen roll

Förutom filtret säger Tesla att deras biovapenskydd kommer av att det skapas ett övertryck i kupén. Inget att förringa, men inte något som gör att man ska känna sig helt säker enligt experterna.

Dock så är det största problemet inte själva filtreringen, utan att många biovapen-attacker inte ”syns” förrän flera dagar efter – och då är det lite sent att trycka på en knapp på instrumentbrädan.

– Jag tror att vilken modern bil som helst med täta dörrar ger tillräckligt bra skydd, säger Randall Larsson.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Aftonbladet Bil

Följ ämnen i artikeln