Datsun gör comeback

Publicerad 2012-03-22

Nissan återupplivar märket

Märket lades ner i början av 1980-talet. Istället fick alla modeller heta Nissan. Men nu är det dags för comeback.

Renault har Dacia. Fransmännens japanska systermärke Nissan tar nu tillbaka Datsun. Syftet: ett lågprismärke som man kan föra över gamla komponenter och avlagd teknik till för att sedan förpacka det till en ny modell. 1999 köpte Renault det rumänska märket Dacia med sikte på östeuropa. Dacia säljs även på licens till Indien. Det verkar ha fungerat bra. För nu gör Nissan samma sak, men de behövde inte köpa ett annat märke. De hade ju redan ett liggande i byrålådan. Följaktligen dammar Nissan av det gamla märket. Med siktet inställt på Indonesien, Ryssland och Indien kommer märket att börja säljas 2014. Nissan hoppas att namnet Datsun ska förknippas med pålitliga småbilar som gemene man har råd med. Nissan vill börja konkurrera med Toyota och Honda som också siktar på tillväxtmarknader i lågprisländer. Kina, Mexiko och Brasilien nämns också som tänkbara marknader. Däremot ska Datsun inte säljas på etablerade marknader, säger Nissan. Det innebär sannolikt att vi inte får se nya Datsun-bilar rulla i Europa eller USA.

70 000 kronor för en bil

Renault-Nissans vd Carlos Ghosn säger att företaget har förberett Datsunlanseringen länge och att man redan kommit långt i modellutvecklingen.

– Vi ser helt enkelt en möjlighet. Och när man är redo är det bara att slå till. Det gör vi nu.

Priserna är inte satta, naturligtvis, men Ghosn säger att bilarna i Indonesien ska kosta under 10 000 dollar, alltså drygt 70 000 kronor. I Indien blir de sannolikt billigare, runt 4000 dollar. En löjligt låg siffra för en ny bil, marginellt dyrare än en EU-moppe i Sverige... Det är också målet för Datsun, säger Ghosn, att ge alla som idag kör motorcykel eller en begagnad bil möjligheten att äga en ny bil.

Räkna alltså inte med nya klassiker i stil med den vackra coupén 260Z. Men just den modellen lever ju vidare och har förvaltats av Nissan. En annan klassiker från Datsun-eran är modellnamnet Sunny som länge varit en av Nissans storsäljare.

2014 räknar Nissan med att tillverka 250 000 bilar per år i Indonesien.

Följ ämnen i artikeln