Bra blir bättre

Uppdaterad 2013-01-15 | Publicerad 2013-01-14

Nya Audi A3 Sportback med fem dörrar

I februari är det premiär för femdörrarsversionen av Audi A3, som på Audi-språk heter Sportback, den version som alla köpare kommer att välja.

Strax före sommaren hade nya A3 premiär. Med tre dörrar. Varför det dröjer så länge för femdörrarsversionen är en ­befogad fråga. Särskilt som Audi själva medger att nästa gång blir det nog tvärtom – Sportback visas först. Det är ju trots allt den de flesta väljer, inte minst i Sverige där vi gillar både bakdörrar och kombi.

Men Sportback är en halvkombi, även om den ser ut som en hoptryckt A4 Avant. Med drygt 264 centimeter innebär det att Sportback har en knappt 4  centimeter längre kupé än tredörrarsbilen. Axelavståndet har ökat med nästan 6 centimeter mot gamla Sportback.

Märks det? Ja, baksätet får fullt godkänt. När jag tar plats ”bakom mig själv” har jag bra med benutrymme och framför allt plats för fötterna. Den sluttande taklinjen gör att det är lätt att slå i huvudet på sidan, men insteget är bra.

På presentationen i Monte Carlo vill Audi framför allt prata om sitt nya infotainmentsystem Audi Connect. Det är nästan som om Audi själva inte tycker att Sportback är ny nog, så i stället väljer man att låta hela tillställningen handla om att man numera kan använda Facebook, Twitter och surfa i bilen.

Det har ju bara varit en tidsfråga innan bilen är uppkopplad, men att introducera sociala medier i bilen samtidigt som mobiltelefonförbud i bilen är populärt på många håll i Europa känns kon­stigt. Men det finns en mängd smarta funktioner också: Väder, bensinpriser, flyg- och tågtider. Med mera. För att få internet i din Audi får du betala drygt 30 000 kronor. Abonnemang får du ordna själv.

Pigg på GP-banan

Bilen själv är en trevlig bekantskap. Förarmiljön har ­blivit närmast minimalistisk och ergonomin är utmärkt. Chassit är hårt på Audi-vis, men det går att leva med.

Jag testar bilen med två dieslar, 1,6-litersmotorn på 105 hk och tvålitersmotorn på 150 hk. Den större motorn är givetvis betydligt rappare och råstarkare. På de slingriga småvägarna i ­bergen ovanför Monte Carlo behövs inte växelspaken brukas lika flitigt som i den mindre motorn, men 105-hästaren känns aldrig otillräcklig.

Jag kör på delar av GP-banan inne i Monte Carlo. De rödvit-randiga curbsen som sitter i stället för trottoarkanter här och där vittnar om vad som pågår här en gång om året. Lilla dieseln jobbar fint när jag låtsas vara Sebastian Vettel i kurvorna.

Låg förbrukning

Jag behöver inte växla ner så mycket som jag väntat mig. Och Vettel kan inte njuta av ett CO2-utsläpp på 99 gram eller en förbrukning som Audi anger till 0,38 liter milen, vid blandad körning. Men här imponerar 2,0 TDI mer med ett CO2-utsläpp på 106 gram och en angiven förbrukning på 0,41 liter milen. Inte alls illa.

Sebastian Vettel bryr sig antagligen inte så mycket om utsläpp, så då kan det vara skönt att veta att Audi sin vana trogen släpper en S-modell som kanske är mer rätt här. Men också en gas-version och en eldriven e-tron för den som vill vara extra miljömedveten.

Men de versionerna kommer antagligen inte att sälja så bra på rivieran. Under två dagar i lyxens högborg ser jag fler Ferraris, Bentleys och Aston Martins än jag någonsin gjort. Talande nog ser jag inte en enda Toyota Prius.

Konkurrenskraftigt pris

Lilla dieseln i Sportback-utförande kostar 231 000 kronor, och tvålitersdieseln 242 000. En kvarts miljon för en liten bil. Ändå är det konkurrenskraftigt – Volvo V40 kostar lika mycket och nya Mercedes A-klass är inte mycket billigare.

Följ ämnen i artikeln