Årets glidare

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-03-11

Midnight Star följer

Föregångaren var en av de bäst säljande customhojarna.

Nya Yamaha Midnight Star axlar manteln.

Skön dämpning. Och äntligen också bra bromsar på en glidare.

Glidare handlar alltid mycket om design och den nya Yamahan har klara influenser av Art Deco och Streamliner, populära designteman på 1930-talet.

Det andas hastighet och framåtanda. Stuket med den droppformade designen går igen i styrfästen, handtag, fotplattor och förstås blinkers.

Cylindrarnas kylflänsar är borstade i ytterkant, det gör att även motorn ser ut att ha glänsande fartränder. Snyggaste glidaren nu!

Den luftkylda 1900-kubikaren är inte gummiupphängd utan monterad direkt i ramen. För att hålla vibrationerna på en dräglig nivå har den istället fått dubbla balansaxlar.

Vibrationerna känns nu mest i fotplattorna men inte så det stör.

Underbar motor

Motorn går mjukt och accelerationen från stillastående är mycket bra. Det här är en cruiser och motorn har lågt varv i hög fart. Varvtalet är runt 2?400 varv i 90 km/tim.

Omkörning klaras smidigt tack vare det underbara vridet. Det är verkligen en underbar motor!

På vägen upplevs motorcykeln som stadig och stötdämpningen lämnar inget övrigt att önska. Äntligen har tillverkarna också börjat satsa på bra bromsar för glidare. Med två skivor fram kan du stanna på nolltid.

Men varför inte ABS?

Körställningen är avslappnad och man känner sig som ”King of the road” i sadeln. Passageraren skulle dock behöva en bättre sadel.

På det hela taget är Yamaha XV 1900 Midnight Star en komplett glidare. Intresset är enormt redan innan säsongen dragit igång. Det här är årets fetaste glidare!

FAKTA.

Benelli till Kina

Här är nya monstret

Läckert koncept ska bli ny Vmax

Jimmie Öbom/MC-Nytt

Följ ämnen i artikeln