Ökar sin försäljning trots sval bilmarknad

Publicerad 2011-10-20

Under året har Europas nybilsregistreringar minskat med 1,1 procent. Även i september går den generella bilförsäljningen trögt på flera av de stora marknaderna. Samtidigt ökar Volvo med 21,7 procent under månaden – med 24 885 registrerade bilar i Europa. 

Krisen får européerna att hålla hårt i plånboken och bilköp står långt ned på prioriteringslistan. Hittills i år har nybilregistreringen i Europa backat med 1,1 procent. Volvo klarar sig dock bra, vilket syns i branschorganisationen Aceas redovisning för september.

Tack vare en stark försäljning i Tyskland (+8,1 procent) ökade nyregistreringarna i Europa med 0,6 procent under september.

Stora marknader backar

Samtidigt är trenden negativ hos de övriga stora marknaderna: Storbritannien -5,0 procent, Italien -11,3 procent, Spanien -20,7 procent.

Trots detta går Volvo framåt. I september såldes 24 885 Volvobilar i Europa. Det innebär en ökning med 21,7 procent jämfört med samma månad förra året, då 20 441 Volvobilar registrerades. Volvo ökar sin marknadsandel med 0,4 procent – med två procent av den totala Europaförsäljningen. Hittills i år har Volvos marknadsandel ökat med 14,7 procent.

Intresserad av Volvos tjänstebilserbjudande – klicka här.

Volvo

Följ ämnen i artikeln