Vem tar ansvar för Etanol-Jesus lögner?

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-02-24

Spritångorna skingras och Carstedt faller

Nu avslöjas den falske profeten, han som kallas Etanol-Jesus.

Han lurade en hel nation.

Han lurade politikerna i Ö-vik, Umeå och Skellefteå att satsa miljardbelopp i hans spritfabriker.

Han lurade sin barndomsvän Maud Olofsson, och fick med sig hela bonderörelsen.

Han lurade Göran Persson att etanolen skulle skapa tusentals nya jobb och höja värdet på den svenska skogen.

Han lurade svenska regeringar och kommuner att subventionera etanolbilar.

Han lurade journalister. Biljournalister. Miljöjournalister. Nyhetsjournalister och ”granskande” journalister.

Hans bluff fick Miljöpartiet att tvinga fram ”pumplagen”, som leder till att bensinmackar slår igen. Eftersom småmackarna inte har råd att bygga etanolpumpar för runt halvmiljonen.

Och han fick världens biltillverkare att ta fram speciella etanolbilar enbart för den svenska marknaden.

Jag har hört honom tala flera gånger.

Han talar som en predikant.

Som en riktigt skicklig amerikansk predikant. En sån som predikar i amerikansk tv på söndagsmorgnarna så att hela församlingen hänrycks och skriker halleluja.

En Messias. Men nu är han avklädd.

Jag har aldrig sett bilhandlaren och etanolförespråkaren Per Carstedt från Örnsköldsvik så lågmäld som i SVT:s Dokument inifrån (titta på webben om du missade programmet).

Per Carstedt började sin bana för femton år sedan med att ta hem ett hundratal amerikanska Ford Taurus V6, konverterade till etanol och skamlöst törstiga.

Bilarna fick Svenska Naturskyddsföreningens dekal ”Bra miljöval”, tills biltidningen Teknikens Värld granskade förbrukning och utsläpp. Och dekalen försvann.

Men Etanol-Jesus gav sig inte. Snart rattade Maud Olofsson en Ford Focus med etanolmotor och strax efter presenterade Saab sin etanolversion av 9-5 och spritångorna berusade allt fler vanligtvis kloka beslutsfattare och miljöorganisationer.

Per Carstedt gjorde organisationen Gröna Bilister till sitt språkrör. Där tog han plats i styrelsen och såg till att rörelsen med sina tusen medlemmar (nej, de är inte fler) började propagera för etanolen som den enda rätta vägen.

Lantbruksrörelsen byggde en etanolfabrik i Norrköping med statliga bidrag och Per Carstedt själv byggde genom sitt bolag Sekab och mångmiljonstöd en försöksanläggning i Ö-vik.

Den skulle jäsa ”andra generationens” etanol, den som skulle utvinnas ur svenskt skogsavfall.

Halleluja!

Fortfarande för ett par månader sedan påstod den svenska miljörörelsen att det bara var en tidsfråga tills Europa skulle förstå Per Carstedts storhet.

Men Dokument inifrån visar att Europa vänder Fordhandlare Carstedt ryggen. Till och med den europeiska miljörörselsen anser att etanolsatsningen kan ÖKA i stället för att minska CO2-utsläppen.

Och till och med Per Carstedt själv erkänner i programmet att det nog inte blir något med andra generationens etanol baserad på svensk skogsråvara. ”Det är för dyrt”.

Carstedts bolag Sekab vill nu jäsa sprit i Afrika, och fortsätta att köpa billigt i Brasilien.

Men rovdriften på ny odlingsmark kräver att skogar huggs ner, vilket frigör mycket mer CO2 än vad etanolen kan kompensera för, säger organisationen Transport and Environment som är den största miljörörelsen inom transportsektorn i Europa. Gröna Bilister är med där, men är ensam om att tillbe etanolen.

Det är fyra, fem år sedan nu, som Saab hade en presentation av en ny etanolmotor i Trollhättan och Per Carstedt var inbjuden talare.

Jag gick ut för att inte kräkas. Men mina kolleger satt artigt kvar. Och flera skrev positiva artiklar om etanolen. Då och senare.

I en tv-debatt några år efteråt sa jag att Carstedts ”andra generations etanol” bara går att utvinna i liten skala i labbmiljö. Per Carstedt påstod att jag ljög.

Men i Dokument inifrån erkänner Per Carstedts fabrikschef att problemen inte är lösta.

Flera hundra tusen etanolbilar har sålts till privatpersoner och som tjänstebilar till företag med ”miljöpolicy”, till kommuner, landsting och statliga myndigheter.

Vem tar ansvaret när spritångorna skingras och bluffen uppenbaras?

Följ ämnen i artikeln