Italiensk charmör

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-04-05

PROV. Alfa Romeo 159 Sportwagon

Det går inte att låta bli.

Jag öppnar sidorutorna, växlar ner till tvåan och låter V6:an yla till rödmarkeringen vid 7?000 r/min ?

Alfa har gjort ett hästjobb för att få den GM-baserade V6:an att låta som en riktig Alfasexa. Och som man lyckats!

Det unika motorljudet är ett köpskäl i sig. Nästa skäl är fyrhjulsdriften.

Bakom beteckningen Q4 döljer sig samma system för fyrhjulsdrift som hängt med i 156 Crosswagon under ett par år. Fördelningen av drivningen är 43 % fram och 57 % bak.

Den mest uppenbara fördelen med fyrhjulsdriften är att man helt slipper hjulspinn och kraftreaktioner i styrningen.

Styrningen är förresten mycket direkt och precis. Enda nackdelen är en aningen stor vändradie.

Intressant är att Alfa också lyckats få till ett extremt mjukt ingrepp av ESP-systemet. Man märker inte att det jobbar. Ett beteende vi känner igen från 159 2,2.

För mycket mjukisbrallor

Hela bilen präglas för övrigt av denna softa framtoning. En lyxig känsla. I den känslan ligger också den enda kritiken när det gäller att köra.

Det blir lite väl mycket mjukisbrallor. Och ibland längtar man efter en sportknapp. För att körkänslan ska harmoniera med den elaka fronten. Alfa 159 passar bäst i kombikläder. Formerna är mer harmoniska än på sedanen.

Lastutrymmet är klart bättre än 156

SW. Under insynsskyddet ryms 95 liter mer (450 l).

Och 45 liter mer än 159 sedan.

Tyvärr är dock lasttröskeln i högsta laget. Och lastgolvet inte helt plant med fällt baksäte. Baksätet är faktiskt lite bättre i kombin.

Dyra, men fina

Sittställningen är fortfarande lite väl upprätt, men den större takhöjden gör att man sitter bättre.

Alternativ till snabba och dyra 3,2 finns. 2,2 JTS Sportwagon för 299 400 kronor och 1,9 JTS för 20 000 kronor mindre

Törstiga 3,2 V6 har sin motsats i dieselmodellen 2,4 JTD för 354 400 kronor.

Dyra bilar allihop, men fina …

Fakta: Alfa Romeo 159 SW 3,2 JTS Q4

Robert Petersson (-)

Följ ämnen i artikeln