Annons

Då peakar försäljningen av sexleksaker

Föga förvånande så är det söndagskvällar mellan klockan 21-22 som är den timme i veckan då överlägset flest konsumenter handlar på nätet, men när shoppar vi erotiken?

Kläder, elektronik och apoteksprodukter. Allt går att handla online. Men vilken tid och dag nätshoppar vi svenskar mest? Och när handlar vi det som vi inte vill att någon ska se…

Nöjen shoppas på lillördag och skafferiet fylls på måndagar. Även om vi alla är unika så finns det vissa likheter mellan våra shoppingvanor. I sin nyligen publicerade Konverteringskalender kartlägger Klarna svenska konsumenternas e-handelsbeteende – och avslöjar vad vi handlar och när.

Föga förvånande så är det söndagskvällar mellan klockan 21–22 som är den timme i veckan då överlägset flest konsumenter handlar på nätet. Jämfört med en genomsnittlig timme under resten av veckan nästan tredubblas försäljningen vid just denna tidpunkt. Oavsett om man gilla söndagar eller ej så är de flesta lediga på söndagskvällar – vilket kan förklara varför de flesta gör sin shopping då.

– Vi vet att det svenskar särskilt uppskattar med näthandeln är att kunna göra prisjämförelser och att nätet erbjuder ett större utbud. Och för många är det lättare att hitta tid på söndagskvällen för att jämföra olika alternativ och shoppa smart under en ledig dag. Det är bara i åldersgruppen 66 år och äldre som mönstret bryts, de handlar mer online under dagtid, säger Klarnas Sverigechef Jesper Eriksson.

Erotik före läggdags

Även om svenska konsumenter e-handlar mest på söndagar finns det intressanta skillnader mellan de olika produktkategorierna.

Erotiska leksaker säljs allra mest frekvent runt klockan 23 på söndagskvällen, då är e-handeln i kategorin 240 procent högre än den genomsnittliga veckotimmen. Minst erotik handlar svenskarna på fredagar. Dessa shoppingvanor påverkas dock av ålder. personer över 66 år sticker ut och gör de flesta av sina erotikinköp på måndagskvällarna.

Svenskarnas inköp av biltillbehör är vanligast på måndagar klockan 22, nöjen shoppar svenska konsumenter klockan 11 på onsdagar och matvaror läggs i varukorgen på måndagar klockan 21.

*Bildelar och accessoarer, barnprodukter, kläder och skor, elektronik, erotiska leksaker, underhållning/nöje, matvaror, hälsa och skönhet, hem och trädgård, smycken och accessoarer, sport och fritidsprodukter.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln