Google + Youtube = total dominans

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-24

Monopolet Google äger monopolet Youtube – med kontroll över surfandet i världen.

Våra konsumtionsmönster vad gäller rörlig bild har tydligt förändrats under de ändå ganska få år som videosajten Youtube funnits tillgänglig. Vill du se en musikvideo, en trailer, ett klipp från en film eller en tv-serie, eller bara underhållas ett tag, så är sannolikheten stor att du går till Youtube innan du letar efter en officiell hemsida.

Detta är förstås stora bolag fullt medvetna om. Officiella användare pumpar ut innehåll i det som blivit en fantastisk marknadsföringskanal. Trailern för filmen ”New Moon”, till exempel, sågs över tjugo miljoner gånger bara under det första dygnet den låg ute.

I dagarna annonserade Youtube att man ska kunna börja sända live på videosajten. Än så länge är det i en försöksfas, där en handfull utvalda samarbetspartners får tillgång till den nya plattformen, men tanken är väl att den med tiden ska bli tillgänglig för fler användare och till slut förhoppningsvis för alla.

Livesändningar på nätet är inget nytt. Många sajter har sina egna system och tjänsten Bambuser, som är gratis och öppen för alla, har blivit populär både för privatpersoner, organisationer och företag som vill dela med sig av föreläsningar, evenemang, eller annat de har för sig.

Men Youtube har en klar fördel när de nu ger sig in på den nya arenan – de är redan den utan konkurrens största videosajten i världen, och de samarbetar redan med ett stort antal kreativa och populära innehållsskapare.

Just det där med kreatörerna är en sak man lätt glömmer när det ska pratas You-tube. Det är inte alla som tänker på sajten som det utlopp det blivit för mångas kreativitet, användare som i vissa fall helt försörjer sig på att videoblogga eller göra miniprogram om humor, nyheter, trender eller dussinet olika andra ämnen. Vi tänker kanske mest på det som något slags upplag, en sajt där det laddas upp massa roliga eller intressanta klipp, där man kan dela med sig av sina egna små filmer och skicka gulliga djur eller knasiga olyckor till varandra.

Samtidigt raderas upphovsrättsskyddat material på löpande band. Advokater jagar både filmklipp och musik som används utan tillstånd, och det är bara några få företag som ersätter det med eget material (som de dessutom för det mesta har i högre kvalitet). Rent lagligt har de självklart all rätt i världen att göra det, men det borde göras mer skillnad på att ladda upp en hel film upphackad i nio delar, och att lägga upp korta klipp eller en samling av årtiondets bästa filmkyssar.

Det är inte heller helt oproblematiskt att Youtube numera ägs av Google. En jätte med nära monopol på hela internet, som tar över en jätte med nära monopol på video, kan vara negativt både för konkurrens i allmänhet och när det gäller den kontroll och översikt Google får över ditt surfbeteende – både vad du tittar på och vad du kan ladda upp.

”Don’t be evil”, är Googles informella motto. ”Broadcast yourself” är Youtubes. En mer konspiratoriskt lagd typ skulle kunna spå om ett framtida ”Broadcast no evil” – och undra vem som ska avgöra vad som är ondska.

Följ ämnen i artikeln