Idrottstävlingarna på våra vägar är hotade

Idrottsförbunden: Trafikverkets nya regler för statliga vägar är förödande för tiotusentals motionärer

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2022-12-17

Sverige kan snart stå utan elit- och motionslopp på statliga vägar om Trafikverkets nya regelverk blir verklighet, skriver Riksidrottsförbundet tillsammans med sex specialidrottsförbund.

DEBATT. Trafikverkets nya regelverk är ett reellt hot mot idrottstävlingar på statliga vägar och utan åtgärder kan Sverige snart stå utan elit- och motionslopp på dessa vägar.

Förslaget om kompensation är ovärdigt och idrotten tackar nej till det verkningslösa bidraget.

Många har fått uppleva känslan av att utmana sig själv, ta ut sig både fysiskt och psykiskt, glädjas när mållinjen passeras och vara en del av en gemenskap tillsammans med andra. I ur och skur, i med- och motvind arrangeras varje år hundratals arrangemang på statliga vägar.

De är en förutsättning för att bedriva elitidrott och bidrar till folkhälsa för de tiotusentals motionärer som deltar varje år. Dessutom är evenemangen ofta en höjdpunkt i det lokala samhället och bidrar till levande städer och landsbygder.

Men framtiden för dessa idrottstävlingar är hotad.

Trafikverket kommer den 1 januari 2023 fullt ut implementera ett justerat arbetssätt gällande vägmärken som tillfälligt placeras ut i samband med arrangemang.

Förändringen innebär att samtliga vägmärken som är aktuella för ett arrangemang på statlig väg ska hanteras av Trafikverkets upphandlade entreprenörer och att kostnaden för att genomföra åtgärderna ska belasta arrangören.

Kostnader som lejonparten av de arrangerande föreningarna inte har muskler att ta sig an.

Beräkningar som Cykelförbundet har gjort pekar på att kostnaderna som Trafikverket vill ålägga föreningarna är sammanlagt i storleksordningen 20–50 miljoner kronor.

Som kompensation har Trafikverket föreslagit ett bidrag på 500 000 kr för evenemang som sker under perioden januari till mars 2023, därefter finns ingen plan. En period då i princip inga tävlingar på vägar äger rum.

Det vore ungefär lika effektivt som att spotta en törstig kamel i halsen – med andra ord helt verkningslöst. Därför tackar vi nej till detta otillräckliga plåster på såren och efterlyser åtgärder som kan göra skillnad på riktigt.

Efter uppvaktning från Riksidrottsförbundet tillsammans med berörda specialidrottsförbund gav den förra Socialdemokratiska regeringen den 1 september i år Trafikverket i uppdrag att se över regler och kostnadsfördelning för evenemang som exempelvis cykellopp på statliga vägar.

Uppdraget ska redovisas i mars 2023.

Riksidrottsförbundet har föreslagit att inte införa den nya kostnadsfördelningen enligt den ursprungliga planen utan avvakta under tiden som utredningen pågår. Detta eftersom ett införande i väntan på utredningens utfall vore ett mycket olyckligt resursslöseri för alla parter.

Trafikverket har motsatt sig Riksidrottsförbundets förslag och tänker fortsatt införa förändringarna efter årsskiftet, väl medvetna om de allvarliga konsekvenserna för det svenska föreningslivet och folkhälsan.

Vi som samlar de idrotter som verkar ute på våra vägar kan inte dra några andra slutsatser än att detta är förödande.

Om det i framtiden ska finnas idrottsarrangemang på statliga vägar krävs snabba och kraftiga åtgärder. I det korta perspektivet behöver Trafikverket stoppa införandet av den nya kostnadsfördelningen – annars kommer loppen vara ett minne blott under 2023.

I det långa perspektivet krävs politiska initiativ och vi vill rikta en stark uppmaning till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) att skyndsamt hantera frågan och rädda idrottsverksamheten på Sveriges statliga vägar.


Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet
Stefhan Klang, ordförande Svenska cykelförbundet
Maria Krafft Helgesson, ordförande Svenska orienteringsförbundet
Robert Svensson, ordförande Svenska motorsportförbundet
Stefan Olsson, generalsekreterare Svenska friidrottsförbundet
Anna Nordkvist, generalsekreterare Svenska bilsportförbundet
Johanna Green, tf kanslichef Svenska triathlonförbundet


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln