Kan SJ garantera att biljettsystemet håller?

Från och med nästa vecka väntar saftiga böter för den som sätter sig på ett SJ-tåg i förhoppning om att kunna köpa en biljett. Den 15 november upphör försäljningen av biljetter ombord. Utvecklingen är både naturlig och logisk, men ställer samtidigt mycket höga krav på att stationsförsäljningen ska fungera snabbare, effektivare och framförallt nära på felfritt.

Det är inte vansinnigt länge sedan hela biljettsystemet havererade och låg nere i sex timmar på Stockholms centralstation.
Personer som i det läget inte hade hunnit köpa biljetter hade då
möjligheten att köpa biljett via SJ:s resbutiker eller direkt på
tåget.

Det man ska komma ihåg är att det är långt ifrån alla stationer som
erbjuder resbutiker, speciellt på obekväma tider.
Det man nu gör är att minska chansen att enkelt lösa akuta tekniska problem.

I slutet är risken att den enskilda resenären får ta konsekvensen av
det här beslutet.

Vilka garantier finns det för att systemet inte braka ihop igen?
Vad har man för beredskap att snabbt lösa den sortens problem för en enskild station på landsbygden?
Jag menar att SJ bör ompröva sitt beslut att ta bort ombordförsäljningen om man inte kan garantera att försäljningen fungerar bra på alla stationer, även på mindre orter.

Kan SJ avge ett löfte om att den resenär som inte kan köpa biljett på stationen ändå får åka med på tåget?

Anders Åkesson, (C), trafikpolitisk talesperson