Obegripligt att E22:an inte stängdes snabbare

Debattören: Myndigheterna klarade inte av sitt jobb i snökaoset

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-01-05

När det gäller lokala och regionala kriser har Länsstyrelsen ett samordningsansvar. I snökaoset på E22:an verkar detta ansvar ha brustit helt och hållet. Jag förväntar mig nu en kriskommission, skriver Greta Svensson, medlem i MSB:s stödstyrka.

DEBATT. Natten mellan den tredje och fjärde januari satt tusen bilar fast på E22 mellan Hörby och Kristianstad – en sträcka på drygt tre mil. De kraftiga vindarna, snö och ishalka bidrog till att bilarna fastnade och det bildades stillastående köer.

Jag var inte där, men följde inslagen i media under detta dygn. Den enda som imponerade på mig var Trafikverkets presschef Bengt Olsson som medverkade i ett stort antal medieinslag med kommentarer och redogörelser av läget.

 

I kriser är det avgörande att olika aktörer agerar snabbt och samordnar sina insatser. Problemet i Sverige är dock att olika myndigheter på lokal, regional och nationell nivå har sina egna stuprör. Därför brukar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, erbjuda träning i just samordning under kriser.

När det gäller lokala och regionala kriser har Länsstyrelsen ett samordningsansvar. Natten mellan den tredje och fjärde januari verkade detta samordningsansvar ha brustit helt och hållet.

 

I ett inslag i Sveriges Radios P1 berättade en förare i en av de femtio första bilarna som fastnat att det tog fem timmar för myndigheterna att stänga av E22:an.

Under hela den tiden fylldes vägen med nya bilar. Hur är det möjligt?

Det är ett under att ingen människa i dessa alla dessa bilar blev allvarligt sjuk eller frös ihjäl under det dryga dygn de tvingades sitta fast i sina bilar. Familjer med spädbarn, diabetiker, gamla människor, hundar. De allra flesta var utan vatten, mat, varma kläder och filtar. I minusgrader.

 

Självklart har bilister själva ett ansvar att lyssna på vädervarningar och på Polisens eller Trafikverkets råd att undvika att köra när vädret och väglaget är för riskabelt. På vintern brukar myndigheterna även rekommendera att ta med varma kläder, varm dryck och något att äta – om man skulle bli stående.

Men att myndigheterna inte stängde av vägen, där bilar redan fastnat i milslånga köer är helt obegripligt. Användes ens VMA (viktigt meddelande till allmänheten) för att varna bilister på lokalradion? Hur såg samordningen ut mellan Länsstyrelsen, Trafikverket, räddningstjänst och polis?

 

När många kilometer bilar redan fastnat i filerna med vajerräcken emellan är det så dags. Såklart det då inte går att komma fram med vare sig plogar, bärgningsbilar eller ambulanser för att undsätta dem som sitter fast.

Jag förväntar mig nu en kriskommission. Externa utredare behöver gå igenom vad som gjordes och framför allt vad som inte gjordes under det här dygnet.

Berörda myndigheter behöver göra en ordentlig översyn av sina rutiner, sin kommunikation och framför allt av sin samordning. Myndigheterna behöver också träna på samordning – återkommande – så att man kan lära sig något inför nästa gång. För det kommer en nästa gång – även om det inte blir precis på samma vägsträcka.


Greta Svensson, tidigare informationschef vid Räddningsverket (numera MSB), medlem i MSB:s stödstyrka och EU:s center för samordning av katastrofhjälp

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.