Regeringen, ni måste lägga ner Trafikverket

Miljöpartiet: Ta tillbaka kontrollen över Sveriges järnvägar

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-03-20

Trafikverkets dysfunktionalitet har gått för långt. Bilvägar och järnvägar mot konkurrerar mot varandra, där bilvägar systematiskt premieras. Trafikverket bör läggas ner för att återigen bli två myndigheter med olika ansvarsområden, skriver Daniel Helldén och Linus Lakso, MP.

DEBATT. Sverige har en järnväg som överhuvudtaget inte fungerar. Svenska folket litar inte längre på att man kommer fram i tid, eller att tåget ens kommer fram. Det är förståeligt – och ett allvarligt misslyckande för regering och ansvarig myndighet.

 

År 2010 slogs Vägverket och Banverket ihop till Trafikverket. Förhoppningen var att förutsättningarna för underhåll och investeringar skulle bli bättre för både väg och järnväg. 14 år senare är det tydligt för framför allt tågresenärerna att hopslagningen är ett misslyckande:

  • Under december och januari ställdes sammanlagt 11 000 tåg in.
  • Sedan 1980-talet har antalet gods- och persontåg ökat på den svenska järnvägen, samtidigt som motsvarande investeringar och underhåll uteblivit.
  • Inte heller bilarna rullar som de ska. Trafikverkets så kallade ”vägunderhåll” innebär att 10 procent av de statliga vägarna i dag är i ”mycket dåligt skick”, i vissa län är närmare var fjärde väg farlig för såväl personbilar som kollektivtrafik.

 

Trafikverkets dysfunktionalitet har sedan länge gått för långt. Nu konkurrerar bilvägar och järnvägar mot varandra, där Trafikverket systematiskt premierar bilvägar på bekostnad av järnvägar.

Samtidigt vet vi att ökat tågresande och minskad biltrafik är centralt för att Sverige ska nå de klimatpolitiska målen. Det går inte ihop.

 

Parallellt med att Banverket ätits upp av Trafikverkets jättemaskineri privatiserades järnvägsunderhållet av den dåvarande Alliansregeringen. Många av dagens spårfel, elfel och signalfel är en konsekvens av deras beslut.

Estland, Nya Zeeland och Storbritannien är exempel på länder som likt Sverige, la ut underhållet av järnvägen på entreprenad. I dag har samtliga antingen återförstatligat underhållet, eller är på väg att göra det.

 

Den så kallade genomlysningen av Trafikverket som presenterades i veckan är ett steg i rätt riktning: mindre resurser till administration, mer till underhåll. Men det räcker inte – problemen inom myndigheten är större än så. 

Miljöpartiet vill att regeringen agerar: tillsätt en utredning som ser över hur Trafikverket bör läggas ner för att återigen bli två myndigheter med olika ansvarsområden.

Banverket bör återfå det övergripande ansvaret för anläggning och underhåll av järnvägen samt styrning av tågtrafiken. Det innebär ett återförstatligande av underhållet – med en ansvarig järnvägsmyndighet där all kompetens kan samlas. Fristående Banverk ser vi i våra skandinaviska grannländer.

 

Borgerligheten har under lång tid låtit ivern att slå samman myndigheter trumfa nyttan för samhället. Så sent som 2016, 2017 samt 2018 har både moderata och kristdemokratiska riksdagsledamöter motionerat om att slå ihop ytterligare myndigheter med Trafikverket, bland andra Sjöfartsverket och Luftfartsverket.

Men något blir nödvändigtvis inte bättre för att det blir större, tvärtom. Det kan svenska folket intyga efter de senaste fjorton åren.

Vi i Miljöpartiet oroas av tanken på ett fortsatt expanderande Trafikverk med 15 000 till 20 000 anställda. Hur mycket mer försenade kan tågen bli?

 

Med ett Banverk och ett återförstatligat underhåll kan vi skapa välbehövlig långsiktighet och ta tillbaka kontrollen över Sveriges järnvägar.

Vi bygger inte ett fossilfritt samhälle med kristdemokratisk sammanslagningsiver, inte heller genom att enkom lappa och laga vår vanvårdade räls. Framgång kommer med effektiva myndigheter med spetskompetens och stora investeringar i hållbar infrastruktur i hela vårt avlånga land.

Minister Andreas Carlson, ta ditt ansvar för Sveriges infrastruktur – tillsätt utredningen nu.


Daniel Helldén, språkrör (MP)
Linus Lakso, trafikpolitisk talesperson (MP)

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.