S svek om A-traktorn − trots allt deras snack

Tomas Tobé och Muf: De unga får betala priset när Socialdemokraterna röstade ja till höjd åldergräns

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-02-29

I går röstade Socialdemokraterna i Bryssel ja till att höja åldersgränsen för A-traktorer. Tvärtemot vad deras främsta företrädare, Heléne Fritzon, påstått sig vilja göra, skriver Tomas Tobé och Douglas Thor.

DEBATT. Socialdemokraterna i Europaparlamentet har precis sagt ja till att höja åldersgränsen för epatraktorer. Tvärtemot vad deras främsta företrädare, Heléne Fritzon, påstått sig vilja göra.

Det kommer att minska friheten för Sveriges tonåringar. Faktum är att tusentals unga mellan Ystad och Haparanda är helt beroende av epatraktorer för att få livet att gå ihop. Alla kan inte ta tunnelbanan till sommarjobbet eller cykla till fotbollsträningen.

 

I går ägde en omröstning rum i Europaparlamentet om att harmonisera europeiska körkortsregler. Denna typ av harmonisering är i grunden bra, för ökad trafiksäkerhet och den fria rörligheten inom EU

I förslaget ingick dock skärpta ålderskrav på A-traktorer, som ofta kallas epatraktorer. Moderaterna röstade självklart nej till lagförslaget och vi har från början försökt stoppa den höjda åldersgränsen.

Vi ser epatraktorer som en förutsättning och ett nöje i tillvaron, inte minst för många unga på landsbygden.

 

Inför omröstningen har företrädare för Socialdemokraterna och SSU pratat om hur viktiga epatraktorer är i glesbebyggda områden. Mycket snack och lite verkstad, visar det sig.

Heléne Fritzon och de svenska Socialdemokraterna röstade visserligen på Moderaternas förslag att behålla dagens åldersgräns. Gott så, men tyvärr orkade de inte stå upp för epatraktorerna hela vägen. Det kan bara beklagas. 

Socialdemokraterna misslyckades i tre avgörande delar:

 

De dök inte upp till debatten. När frågan var uppe till skarp debatt i Europaparlamentets kammare var det väldigt få svenskar på plats. Vi moderater försökte här i stället övertyga så många som möjligt att rösta för att stoppa åldershöjningen.

Däremot var det inte en enda ledamot från den svenska vänstern på plats. Frågan kan inte varit så viktig för Heléne Fritzon som hon gett sken av.

 

De lyckades inte övertyga sina partikamrater. Moderaterna har kämpat för att försvara svenska ungdomars epatraktorer. Vi övertygade hela vår partigrupp, parlamentets största, om att rösta nej till att ändra på åldersgränsen, och la ett så kallat ändringsförslag till omröstningen om att behålla dagens åldersgräns.

Att Socialdemokraterna röstade för vårt förslag räckte inte när allt kommer omkring. De hade nämligen inte jobbat med att övertala sina systerpartier om att göra samma sak. Om hela den socialdemokratiska partigruppen i Europaparlamentet också hade följt Moderaternas linje hade vi kanske inte befunnit oss i den här situationen.

 

De röstade slutligen ja till höjd åldersgräns. När förslaget skulle röstas i sin helhet, innehållande höjd åldersgräns för att få köra epatraktor, röstade de svenska socialdemokraterna mangrant ja till förslaget.

Det uttalade försvaret av epatraktorerna var alltså inte värt mer en några enskilda knapptryckningar. Moderaterna stod däremot upp hela vägen och rösta nej i slutomröstningen.

 

Det låter kanske inte som särskilt mycket med en höjning från 15 till 16 år. Men som ung kan ett år kännas som en hel livstid.

Som tonåring är ett körkort nämligen inte bara en bit plast i plånboken. För många unga är epatraktorerna så mycket mer än ett medel för att ta sig från punkt A till punkt B.

Frihet, en hobby, en livsstil. Epatraktorerna är en möjlighet för Sveriges unga att stå mer på egna ben.

Som så många gånger förr lyckas eller vill Socialdemokraterna inte stå upp för Sveriges intressen i Bryssel. Denna gång blev det svenska ungdomar som får betala priset.


Tomas Tobé, Europaparlamentariker (M)
Douglas Thor, förbundsordförande Moderata ungdomsförbundet

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.