Stressa ner!

Uppdaterad 2015-06-18 | Publicerad 2015-06-16

Lär dig alla superknepen

Vi multitaskar, skriver lååånga to do-listor varje dag och läser mejl i sängen.

Lär dig superknepen för att stressa mindre!

Du kollar Facebook och Instagram stup i kvarten

Lösningen: Enligt Alexandra Samuel, som skrivit boken ”Work smarter with social media”, får många problem med sociala medier eftersom

vi inte är tillräckligt fokuserade på vad vi vill ha ut av dem.

– Sociala medier måste inte vara en tidstjuv, som med allt annat kan de vara väldigt givande. Men använd dem för att ansluta med människorna som är viktiga, få nyheterna du vill ha eller kontakt med människor som kan hjälpa dig i karriären. I stället för att läsa det som Facebook bestämmer åt dig, gör en lista med de 10 viktig­aste personerna och kolla BARA det.

Du jobbar på och glömmer bort att pausa då och då

Lösningen: Vilar vi inte får vi ingen återhämtning och hamnar i en ond cirkel. Planera in åtminstone två pauser.

– Ta alltid regelbundna pauser. Var 25:e minut bör man ta en paus på fem minuter, men man kan också ta en förmiddags- och en eftermiddagsrast. Under de tiderna ska man verkligen stänga av så att man får återhämtning. Mindfulness är något vi är dåligt tränade på, om vi övar upp oss på att vara här och nu kan vi även vila i här och nu. Börjar vi tänka på alla 300 projekten helt ostrukturerat när vi är lediga så går stressen i gång, säger stressexperten Fredrik Livheim.

Du kan inte hålla dig från att svara på mejl i sängen

Lösningen: Jobbar du när du är ledig? Då gör du varken dig själv eller ditt jobb en tjänst. En studie från universitet i Florida visar att om man använder sin mobil för jobb efter klockan 21 så sover man sämre och är tröttare dagen efter = man blir mindre fokuserad på jobbet. Så sätt gränser.

– Det bästa sättet att hålla kontroll över mejlen är att berätta för dina kollegor att du inte kollar den efter till exempel klockan åtta på kvällen. Har du svårt att undvika mejlen så bestäm en viss tid då du kollar, kanske mellan halv åtta och nio på kvällen och stäng sen av din dator. Försök göra detsamma på helgerna och försök ha åtminstone en dag i veckan då du inte kollar mejlen alls, säger Alexandra Samuel som också har skrivit boken ”Work smarter, rule your e-mail”.

Du stöter på motgångar vilket gör dig ännu mer stressad

Lösningen: Går du upp i varv så fort du har lite oflyt? Tänk om och tänk så här!

– I stället för att stressa upp oss i en jobbig situation ska vi konstatera för oss själva: Det är tufft just nu och uppförsbacke. Då är vi i kontakt med den jobbiga känslan och kan gå vidare i stället för att stressa upp oss. Om man ofta kommer på sig själv med att sitta med uppgifter som är tråkiga eller stressande ska man kolla på vad man själv kan förändra. Har du för hög arbetsbörda, tala med din chef eller så är det kanske dags att söka ett

nytt jobb, säger Fredrik Livheim.

Du skriver to do-listor och får panik när du inte hinner bocka av allt

Lösningen: Sätt inte to do-ribban för högt och spara det bästa till sist!

– Lär dig skriva listor efter hur mycket du brukar hinna med på en dag. Om du skulle råka skriva en för lång lista, tänk: I dag satte jag siktet lite högt, men det gör inget att jag inte hann med allt, säger stressexperten Fredrik Livheim.

Och eftersom vi är som mest alerta på morgonen – börja med det tråkigaste först.

– När allt är nerskrivet, prioritera vilka saker som är viktigast att ta tag i under dagen och

i vilken ordning. Gör helst det krävande och tråkiga först, när du är som piggast.

Jenny Thorell