Sann kärlek eller smart pr-kupp?

Bögrykte skapar hysteri kring världens största pojkband

Officiella biografin om One Direction.

One Direction är i Sverige och On the road again-turnén har, innan den nådde Europa i början av juni, setts av över 1,5 miljoner fans. Världens största och mest inkomstbringande band har de senaste fyra åren likt en tornado virvlat runt jorden och sugit med sig en enorm publik av skrikande tonårstjejer.

Det är berättelsen om en stor skara hängivna One Direction-fans och bloggare som kallas Larries. De önskar och försöker bevisa att två av band­medlemmarna, Louis Tomlinson och Harry ­Styles, har en parrelation, som ­ de döpt till ”Larry Stylinson”.

Fansen har lyft sitt Larry-ship (härlett ur relationship) från vanliga fanaktiviteter på nätet till att också handla om h­btq-rättigheter och social rättvisa, då de också engagerar sig i Harrys och Louis kamp mot management/skivbolag för att ­komma ut.

Dessa fans avfärdas som foliehattar av sina motståndare, Anti-Larries, som vill motbevisa relationen och ömsesidiga ­beskyllningar om att vara galen, typisk heterotjej, homofob med mera håller spänningen kring bandet vid liv.

Pojkband designas av big business för att väcka tonårstjejers kärlek, åtrå och få dem att konsumera musik och mängder av merchandise.

Men fansens interaktion på sociala medier har inneburit en maktförskjutning. De går samman i gigantiska kollektiv och skapar egna berättelser. Och Larries objektifierar, sexualiserar och gay-stereotypiserar Harry och Louis och fantiserar romantiskt-erotiskt om relationen.

På Youtube finns oräkneliga Larry ­Stylinson-filmer med ”bevis” och i blogg­arkiven samlas en överväldigande dokumentation.

Och efter att ha följt bloggare under våren ser jag bara två alternativ. Antingen har Larries rätt. Eller också är One Directions fans världen över utsatta för den största, smartaste pr-kuppen någonsin. Larry-ship, som gör One Directions enorma fandom till det mest splittrade och överhettade i världen, har vuxit till en kommersiell maktfaktor och utgör ett eget segment på medie­marknaden. ”Larry Stylinson” är ett klick­bete för främst engelska och amerikanska medier och några nöjessajter är öppet Larrie.

De skapar ett sprakande spänningsfält runt One Direction, drar till sig nya hängivna fans och bildar en jättelik stormtrupp i ständig beredskap att invadera sociala medier med kärlek, hat och trakasserier. Som en Larrie, inte helt självironiskt, uttryckt det: Internet har skapat tre stora historiska händelser - Arabiska våren, Obamas återval och Larry Stylinson.

Den officiella One Direction­boken Här och nu (2013) för­klarar Larryfenomenet med att ­Harry/Louis ”spelade över”, exempelvis i en filmad intervju från 2011, där Harry allvarligt svarar att Louis var hans första förälskelse, och att den var ömsesidig. Och visst sprakade det från start mellan Harry och ­Louis, redan i de tv-sända videodagböckerna från X-factorhuset, där de fem tonåringarna i One Direction fick fortsätta tävlingen som ett band 2010. De flyttade snart ihop och intervjuer och tweets visade på deras nära relation.

Men allt skulle förändras och i september 2012 inträffar det första stora bak­slaget för Larries. Då twittrar Louis att Larry är bullshit och att han är lycklig (med sin flickvän). Fansen anklagar då Larries för att Harry och Louis slutar synas tillsammans och öppet interagera på scenen. Medan Larries i sin tur hävdar att One Directions management legat bakom Louis tweet och att paret av kommersiella skäl stängts in i garderoben.

Mitt tonårsjag skulle ha betraktat One Direction som ett brott mot mänskligheten. Men för att inte enbart vara bloggspion, lyssnade jag även på senaste albumet Four. Det vemodiga vårljuset tillsammans med stråken av blåtoner i fantastiska poplåtar, som Fireproof, angrep mig alltmedan snön smälte på Stockholms gator.

Samtidigt blev det alltmer uppenbart att Larries kan ha surrats vid ­masten på det så kommersiellt skeppet viktiga Larry.

Det tydligaste exemplet handlar om en bärgningsaktion sedan Larry-ship förra året drabbats av sin största katastrof. Larries hävdar att relationen då gick in i en ny fas. I augusti twittrade Harry uppenbara gay-referenser och bar den förste öppet homosexuelle ligafotbollspelaren Michael Sams lagtröja på en konsert i USA.

I november gjorde Harry uttalanden som kunde antyda att han inte är hetero. I november syntes också Louis offentligt i en tröja med Apples gamla regnbågsfärgade logga. The Independent skrev att Louis därmed stöder ­hbtq-rörelsen och Apples vd, som nyss hade kommit ut.

Då inträffar haveriet. Louis twittrar att artikeln är bull­shit och att han faktiskt är strejt. Larry-ship hotas av undergång, men då kommer Louis själv till undsättning; med en ny tatuering.

En viktig Larrie-teori, hätskt ifrågasatt på sociala medier, tolkar några av de många tatueringar Harry och Louis började skaffa sig under 2012 som bevis för deras relation. När de står mitt emot varandra navigerar exempelvis Louis kompass Harrys skepp, Louis pil träffar Harrys naturalistiska hjärta och när de håller varandra i hand ringlar sig Louis rep runt Harrys ankare på deras handleder. Och sedan Harry 2013 tatuerat in en stor ros på armen har många Larries både gissat och krävt att Louis ska tatuera en kniv, för att få förhållandet bekräftat.

Och bara två veckor efter den ödesdigra bullshit-tweeten skaffar Louis just en kniv. Hela fandomet freakar ur då kniven som genomborrar rosen på deras vänsterarmar är ett känt tatueringsmotiv. Larry-skeppet seglade stärkt vidare. Och det finns fler exempel på hur Harry och Louis i samspel med Larries håller skeppet flytande.

När medierna exempelvis uppmärksammar att ett tweet från Louis till Harry från 2011 - ”Always in my heart” - i januari slår rekord som den mest retweetade i världen, twittrar Harry ett tydligt Larry-budskap: ”I study Rainbows”. I september 2014, på själva tvåårsdagen av Louis förnekelse­twitter av ”Larry Stylinson”, postar Harry i stället en bekräftelse: Två män står tätt intill varandra med ryggarna mot kameran med rubriken Strong; titeln på en One Direction-låt Larries anser beskriva Harrys och Louis relation.

När sedan Harry övergår till att ­instagramma i svartvitt antar Larries att nästa färgbild kommer att ha stor symbolisk betydelse. När det i mars så tar slut med Louis flickvän postar ­Harry en bild med ett ord i färg och Larrie-förväntningarna stiger än mer då kompbandet, under den kvällens konsert, börjar spela alla tiders största gay-­anthem, I will survive.

Under bandets två månader långa turnépaus sänks dock Larries i djup depression och många tvivlar på sitt ship. I maj sker då den första öppna interaktionen mellan Harry och Louis på nästan tre år när bandet gästar en amerikansk teveshow. Programmet är så fyllt av Harry/Louis-ögonblick och gay-antydningar att Larries närmast är blasé när så Harry äntligen instagrammar helt i färg. En reklamskylt med Rolling Stones logga med postnumret 90028 och just 28 är Louis siffra, bland annat på hans fotbollströja.

Sedan blir Harry fotograferad på varuhuset Selfridges i London. Och strax därpå dyker Louis, nyss hemkommen från Barcelona, upp med en Snobbentröja - som tillhör Selfridges vårkollektion, medan Harry bär ett så kallat Barcelonamyntarmband.

Utan att ett enda foto tagits på ­Harry och Louis ensamma, så har de på så vis försäkrat sig om att Larries är kvar ombord.

Harry och Louis tillhör de mest privilegierade människorna i världen. Trots det engagerar sig fans i olika åldrar, från olika klasser, sociala grupper och jordens alla hörn i deras förmodade befrielsekamp.

Larriebloggarna kan både vara kreativt underhållande och smart själv­ironiska när de exempelvis dyrkar varje kroppsdel och nyans av Harry/Louis eller söker bevis för sitt ship. Men i motgång mår många dåligt, en person ville exempelvis ta sitt liv under våren, och många gråter i både sorg och glädje över ett förhållande som kanske inte ens existerar.

Hur Harry/Louis relation än ser ut är det oansvarigt att spela med människors tid och känslor, att hålla dem fångna i ett skepp som kanske aldrig når fram till hamnen. Det är One ­Directions fantastiskt dynamiska ­fandom som förtjänar att befrias.

Så jag slutar med en populär bild bland Larries när de finner läget mystiskt och motsägelsefullt: Oprah Winfreys replik - So what is the truth?

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.