Ute och inne 2023 – enligt Liv och Caroline

Vi håller på traditionerna

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Publicerad 2022-12-28

Det är dags för En varg söker sin pods traditionsenliga trendspaning inför det nya året. Och som vanligt är det inte Liv och Carolines egna önskningar eller åsikter som ligger till grund för innehållet, de har blott diagnosticerat samhällskroppen och sammanställt resultaten. Här är ditt 2023.

Inne: Kleinblått
Yves Kleins patenterade ultramarina färg närmar sig pensionsåldern men står sig starkt och 2023 ser vi den allt mer frekvent och i nya sammanhang.


Inne: Den lilla koftan
Ingen oversized cardigan nästa år, nej tack. Koftan ska vara tunn, gärna i ull, och framhäva kroppens konturer snarare än att dölja dem i ett gosigt hölje. Tänk vitt, tänk heroin chic, tänk perfekt passform.


Ute: Trauma
Det kan bli svårt för det stundande årets sommarpratare. 2023 är nämligen starka historier, transparenta känslor och offentliga trauman inget vi längre orkar med. Kanske såg vi det komma men droppen som fick bägaren att rinna över var givetvis Harry & Meghans Netflixdokumentär.


Inne: Plikt
Med traumats utfasning ur offentligheten kan andra förhållningssätt göra comeback. Drottning Elizabeth är död men hennes sätt att leva är hetare än någonsin. 2023 är året då vi vänder missnöjda lipsillar (tänk prins Harry) ryggen och omfamnar plikttrogna ansvarstagare (tänk Volodymyr Zelenskyj).


Ute: Det personliga berättandet
På samma tema är det nog med journalister som rapporterar med sig själva som given utgångspunkt. Vare sig det handlar om självupplevda ätstörningar eller rapporter från en mobbad barndom. Tack och lov tar detta också kål på ”manligt och kvinnligt”-spaningar.


Inne: Judith Butler
I stället för manligt och kvinnligt kan vi istället välkomna Judith Butler som den trendigaste husfilosofen 2023. Det blir ingen säsong två av Tre pappor. Det blir queerteori.


Ute: Conservatards
Libtards är fortsatt hopplöst ute men nu får de sällskap i kylan av sina konservativa motsvarigheter. Det är alltid svårare att vara cool när man väl har makten, och ens tuffa attityd ska stoppa kriminaliteten och lösa problemen.


Inne: Den opräktiga människan
Den mest googlade människan 2022 var Julia Fox. Det betyder inte att vi kommer att bära byxor på huvudet till våren, men det betyder att vi är redo att sluta fetischera det normala. Det är helt enkelt okej att vara konstig på riktigt.


Ute: Kardashians
Kanske oundvikligt att listan var på väg hit, men mer ute än såhär blir det kanske inte år 2023. Det spelar ingen roll vart man vänder blicken – mot deras inredningar och kläder (kleinblå är de inte), den inställsamma framtoningen, produkterna de säljer –man möts oavbrutet av en nästan imponerande trendokänslighet. Adjö.


Inne: Öl
Medelklassen i Sverige har levt som överklassen för länge. Men nu är det över. Slut på hummer och ostron på Sturehof, slut på nagelsalongsbesök och sekelskifteslägenheter i innerstan. Det är dags för överklassen att få ha sitt liv i fred igen. Det är inte längre kö till Svenskt Tenn. Så på bekostnad av champagne och naturvin dricker vi återigen öl (middag äter vi hemma).


Inne: Molly (namnet)
I linje med ovanstående spaning har vi som bäst råd att resa till (eller drömma om) Storbritannien. James Joyce förlag kan räkna med ett uppsving i sålda böcker och det vi tar med oss från Ulysses är att Molly är något man kan döpa ett barn till.


Inne: Böcker
Med tekniken som cementerad mainstream blir det coolaste en ungdom kan göra att citera obskyr litteratur som INTE finns på abonnemangstjänsternas topplistor. Populär är inte längre lika med cool, återigen är det precis tvärtom.


Lyssna på podden för ytterligare bubblare samt åtminstone en långtidsspaning för kommande årtionde.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.