Träkojan som inte platsar i Sverige

FOS (född 1971), ”One Language Traveller” i konstmuseet i Köpenhamn.

KONST FOS (aka Thomas Povlsen) ingick i år i den danska utställningen på Venedigbiennalen med sin flotte Osloo. En kombination av party, föreläsningsserie och praktisk undersökning av konsten som offentligt rum.

Nu tar han sig också an ett annat nationellt dilemma, Statens museum for kunst i Köpenhamn. I museets skulpturhall har han byggt upp en monumental rumsinstallation, i en genre han själv kallar social design. I princip rör det sig om ett tält och en träkoja, fast arkitektoniskt mycket sofistikerade. Och han lyckas faktiskt upprätta en relation mellan besökaren och rummet som inte körs över av det faktum att verket befinner sig i ett nationellt rum.

Från svenskt håll har det klagats på den kulturpolitiska förändringen i Danmark på senare år. Och många gånger har det varit berättigat. Men den kan inte förklara varför Danmark både lyckats göra mycket bättre projekt i Venedig än Sverige, eller att en konstnär som FOS känns så helt otänkbar på det svenska nationalmuseet. Varför är det så? Kanske kommer läget att förändas nu när kunniga konsthistorikern Solfrid Söderlind avgår som chef för Nationalmuseum och ersätts med Berndt Arell. Men frågan är om problemet sitter någon annanstans.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.