Ratad motbild från förorten

SVT nobbar film om det som är annorlunda

Johansson.

FILM Visningsfönstren för rörlig bild finner ständigt nya former. Ju originellare film, desto svårare att passa in i gängse format. Åtminstone gäller det författaren Viktor Johanssons långfilmsdebut, en indiehybrid som ratats av det etablerade Filmsverige. I dagarna får Under Gottsunda i stället premiär genom filmtidskriften FLM.

I skuggan av Uppsalaförortens brandstuckna bilar, polisen som förhör men inte lyssnar och nya alienerande köpcentra, landar filmen i vardagsförhöjda, lätt fantastiska tablåer. Bortom den sedvanliga socialrealistiska klagosången gräver ungdomarna efter sin egen subkultur - både autentisk och fiktiv, ofta mer kreativ än destruktiv.

Det politiska och sociala utanförskapet finns förvisso där i bakgrunden. Men fokus ligger på aktiviteter som för bort från ledan: kampsport, dans eller en longboard som faktiskt tillåter de medellösa unga att röra sig från en punkt till en annan. Det är bilden av en frizon i ett miljonprogram där utsikterna annars är få. Inget står emellan kameran och ungdomarna. Viktor Johanssons tonträff är genomgående hög, en ton som vittnar om inspiration från två av 00-talets främsta svenska debuter - Gitarrmongot och Man tänker sitt.

På ett samhällspolitiskt plan är det dessutom motbilder som borde hållas fram i dessa tider. I stället nobbar SVT återigen för annorlundaheten (likadant med Losers tidigare i år, om unga på landsbygden fast i 90-talskrisen). Det är bilden av ett public serviceföretag som både sviker och förminskar sitt uppdrag.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.