Presstödet inget ”quick fix”

Behövs för organisationer som inte kan bära sig själva

Wiwi-Anne Johansson.

Entusiasmen över det nya medielandskapet verkar inte svalna på långa vägar.

Den som först skriker ”papperstidningen är död” när media diskuteras vinner fortfarande mest poäng.

Och när utredningen om det nya presstödet presenterades igår såg det likadant ut. Kommentatorerna tävlade om att först hävda att utredningen var antikverad och bevarade ett gammalt medielandskap.

Tidningen Medievärlden gjorde det. En av utredarna, Wiwi-Anne Johansson (V) gjorde det. Hon tycker att förslaget håller tidningar under armarna som ändå ska "självdö". Tre experter i utredningen tyckte att det var "konserverande”. ”Alla former av masskommunikation och informationsverksamhet bör likställas”, skrev Nils Funcke i Expressen.

Nä, det bör de inte alls.

Utredningen verkar inte perfekt. Förslaget att införa en demokratiparagraf som förhindrar att nazisttidningar kan få stöd, kom till exempel inte med. Det var synd.

Men tanken att rikta ett nytt stöd till digital omställning samtidigt som man inte drar bort pengar för snabbt från de tidningar som får för låg pappersupplaga är bra. De nyhetsorganisationer som i åratal hållit sig med en papperstidning har visat viljan att göra investeringar och bygga upp redaktioner som kan jobba långsiktigt. Det är rätt att stödja sådana organisationer.

På så sätt kommer man dessutom undan den märkliga situationen att staten ska bestämma vad som är god journalistik. Låt de långsiktiga, seriösa aktörerna avgöra det. De som visat en vilja att satsa på något så dyrt och olönsamt som långsam journalistik och papperstidning.

Presstödet ska inte vara ett innovations- eller entreprenörsstöd. Det ska inte användas till uppstartföretag som tror sig ha en quick fix för framtidens journalistik. De kan vända sig till Almi eller den marknad som älskar uppstartföretag med quick fixes.

Presstödet ska vara ett stöd som släpar efter och hjälper organisationer som inte kan bära sig själva. Det ska stödja landsorten, etablerade nyhetsförmedlare och det ska se till att så många journalister som möjligt sätts i arbete.

Det kan inte vara jättesvårt att ordna det om man verkligen vet vad man vill.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.