Alla partier kommer att rusta för nätkrig 2026

Sverigedemokraternas trollfabriker blir det nya normala

”Det viktiga är egentligen inte hur många följare ett enskilt konto har, det är interaktionerna som ger effekten”, skriver Mattias Beijmo om de anonyma konton som har Kalla fakta kunnat knyta till Sverigedemokraterna. Bilden är ett montage.

Reaktionerna har varit starka, uppmärksamheten stor. TV4 och Kalla faktas utmärkta reportage inifrån Sverigedemokraternas trollfabrik blev en väckarklocka för Sverige: Det demokratiska samtalet manipuleras av vårt tredje största parti. De skattefinansierade nätkrigarna är här för att stanna. Efter Jimmie Åkessons ”tal till nationen” på Youtube, står det klart att trollfabrikens produktion kommer att fortsätta.

Åkesson offensiva attityd är väntad. Som Alberto Escorcia och jag kunde berätta redan 2022 gjorde SD:s trollfabrik stort avtryck i den senaste valrörelsen. Partiets nätkrig är en förutsättning för dess framgång.

Precis som för Donald Trump, är det hätska nätkriget en integrerad del av ideologin.

Jimmie Åkesson har inlett en avledningsmanöver: desinformationen är bara ”satir” och ”åsikter”. Men nyckeln till Sverigedemokraternas framgångar online handlar inte om ”vad”, det handlar om ”hur”.

Gränsöverskridandet resulterar i såväl positiva som negativa interaktioner – algoritmerna belönar oavsett

Som vi visade 2022, koordineras ett större antal trollkonton för att maximera spridningen av rasistiskt och kränkande innehåll. Det viktiga är egentligen inte hur många följare ett enskilt konto har, det är interaktionerna som ger effekten.

De olika anonyma kontona - styrda av samma person - gillar och delar varandras inlägg. TikTok. Instagram, Facebook – alla dessa plattformar lyfter fram innehåll som engagerar. Det gör att inläggen automatiskt syns på väldigt många skärmar. Eftersom de kan dölja sig bakom fejkade användarnamn, kan de SD-anställda tangentbordskrigarna använda ordval och tonläge långt över gränsen för såväl SVT-debatt som Tidö-avtal.

En AI-klonad Magdalena Andersson-röst säger att hon vill förstöra Sverige. Vit Makt-musik ackompanjerar rasistiska memes. Gränsöverskridandet resulterar i såväl positiva som negativa interaktioner – algoritmerna belönar oavsett. Spridningen ökar ännu mer. Till detta ska läggas fejkade, köpta Instagram-likes och TikTok-views som skapas av andra, externa trollfarmar med ännu fler fejkade konton.

Inläggen dyker upp överallt och det får traditionella medier att haka på. Nyhetsinläggen attackeras av SD:s anonyma konton, kommunikationsdirektör Joakim Wallersteins order är att ”gå in och basha” – även på Tidö-vänners inlägg.

Lite oväntat har Carl-Oskar Bohlin, till vardags moderat civilförsvarsminister, anslutit till Sverigedemokraternas försvarsstyrka

Sympatisörer utanför den hemliga trollverkstaden hakar på. I denna andra våg av externa nätkrigare finns såklart SD-sympatisörer, men även personer från andra partier. Vi såg dem efter vår granskning, och de syns nu när även Kalla faktas reportage ska relativiseras och misstänkliggöras. Lite oväntat har Carl-Oskar Bohlin, till vardags moderat civilförsvarsminister, anslutit till Sverigedemokraternas försvarsstyrka. I ett inlägg på Twitter/X likställer han SD:s desinformation med andra partiers taffliga, digitala opinionsbildning.

Bohlins agerande är rent ut sagt pinsamt. I Kalla faktas dokumentär vill Jimmie Åkessons nätkrigare skapa fejkade vittnesmål på arabiska om hur socialtjänsten ”tar mina barn!”. Desinformation i syfte att öka motsättningarna i samhället, att skapa mer kaos kring LVU-kampanjen. Såväl Bohlin som statsminister Ulf Kristersson pratar ofta om hur ryska påverkansoperationer destabiliserar samhället när de försöker driva på just LVU-kampanjen. Men när exakt samma taktik används av regeringsunderlaget är det tydligen inte så farligt. Egenintresset ljuger aldrig.

 

Alla partier använder olika former av digitala marknadsföringsknep. Förklädda Facebookgrupper, jämförelsesajter och valkompasser. Enstaka exempel på fejkade konton avslöjas lite då och då; boomer-politiker på riksdagsnivå med olika partifärg får feeling och tar fram den digitala lösnäsan.

Men Sverigedemokraternas strategiska manipulation är något helt annat. Den kräver teknisk kompetens och en förståelse för kommunikationsteori långt förbi hähä-iga riksdagsledamöters nivå. Spridningen verkar komma från ”vanligt folk” eller radikala gräsrotsinitiativ, vilket skapar en illusion av uppslutning. Den lurar såväl algoritmerna som oss – ”alla” verkar prata om det SD vill prata om. Så företrädare för andra politiska partier börjar också prata om samma sak; varken algoritmer eller journalister gör ju plats för något annat.

Vi lever i en tid där ett fåtal företags algoritmer tillåts styra politiken. Framgångsrik politik måste springa i det sociala flödets riktning, så det tillåts forma policy och position. Att gå emot de sociala mediernas affärslogik är omöjligt – då blir utspelen träd som faller i skogen. Icke-händelser, osynliga för väljarna och media.

SD är Sveriges enda politiska parti med kompetenser och strukturer för den algoritmiska krigföring en modern valrörelse innebär

Kalla faktas dokumentär visar det data redan skvallrat om – Sverigedemokraterna prioriterar väljartillväxt. Enligt undersökningen ”Svenskarna och Internet” ägnar första- och andragångsväljare mest tid på TikTok och Youtube. I valrörelsen 2022 fick Sverigedemokraterna stort genomslag i just de målgrupperna. Om trenden fortsätter, kan det komma att avgöra valet 2026.

SD är Sveriges enda politiska parti med kompetenser och strukturer för den algoritmiska krigföring en modern valrörelse innebär. Varken svensk lag eller plattformarnas moderbolag kan eller vill stoppa trollarméerna. Visst, reglering är på gång på EU-nivå, men den kommer inte förändra något före valet 2026.

Övriga partier står nu inför ett vägval. Antingen bromsar man hökarna internt, de som vill sätta in egna trollarméer i slaget online. Eller så låter man SD:s metoder bli det nya normala; det duger liksom inte att komma med kniv till en pistolduell.

 

Som Alberto Escorcia sa i vår granskning 2022: i det här avseendet är Sverige som en bananrepublik. Nätkriget är redan en självklar del i vårt demokratiska samtal. Så trots statsministerns allvarliga min och Tidö-kamraternas pliktskyldiga ajabaja, kommer samtliga partier – förr eller senare – att rusta för nätkrig. Stridsberedda ungdomsförbundare står redo; de upprörs inte av Kalla faktas avslöjande. Tvärtom: de har väntat på den här stunden.

Café Bambino: Frågelådan är öppen!

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.