Icanders affär med MonIca

Notisserie – En klassisk film väcker minnen

Lite nötta av väder och vind var de allt, pappfigurerna Monica och Icander som ståtade utanför Ica-butikerna i två decennier. Deras leende ansikten och förkläden kom med sommarlöften om glassbåt och Starlet.

1971 lanserades Icander och kampanjen var väl genomtänkt, visar Per-Ola Karlssons genomgång. Han är fil. mag i historia och arkivchef vid Centrum för näringslivshistoria.

Konstnären Guy Sandvik var utbildad vid finska motsvarigheten till Konstfack och fick en tight deadline när reklambolaget Hakonbolaget skulle dra igång spektaklet. Sandvik ville engagera skådespelaren Sune Mangs som frontfigur, men det blev för dyrt. Varför han i stället målade en jovialisk, god figur som skulle symbolisera den trevliga handlaren. 938 000 pappfigurer prånglades ut och två år senare fick Icander sin Monica. Om henne får vi inte veta mycket, hon kallades för hans livsledsagarinna. Hon står troget vid makens sida, det egna värvet är okänt: är hon handlare, butiksbiträde eller allmän supporter? Ville hon ha barn? Någon familj fanns aldrig i reklamskaparnas tankar.

”En hel familj Icander hade tagit fokus från huvudbudskapet”, sas det.

Men Monica log bredvid Icander in i 1990-talet, tills kampanjerna flyttade till tv och reklambyråerna hade råd med skådespelare.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln