Twin Peaks i den svenska urskogen

Jordskott förenar crime med förtrollande folklore

Happey Jankell och popstjärnan Yohio i SVT:s nya dramaserie ”Jordskott”

TV-SERIE Efter det danska tv-undret talas det om en uppgång i svenskt tv-drama. Med Blå ögon färskt i minne kan man slå fast att SVT:s nya dramasatsning Jordskott bättre svarar mot haussen. Här avstår man från politiska högkvarter och deckargenrens tröttaste rotlar och rutiner för att i stället sätta naturen i centrum. Att crimevågen, med hela dess socialrealistiska modell, får en mer överjordisk sida är extra välkommet.

Skaparna frossar i ett västmanländskt vykort av täta dimbankar, obskyra örter, dunkla tjärn. Hit till Silverhöjd, verklighetens Sala, hemvänder en hårt prövad spanare för att finna sin länge försvunna dotter. Det sker med lös inspiration från Twin Peaks, Top of the ­lake och True detective.

Sverige är vackert, det gäller bara att ha rätt ljussättning, menar seriens skapare Henrik Björn (Dagens Nyheter 5 februari).

Filmhistoriskt är det också landets mer perifera delar som förevigats – från Victor Sjöström och framåt. Vilken ståtlig helikoptervy över Stadshuset eller Slottet kan i filmens ikonvärde mäta sig med Stockholms skärgård, Bjärehalvön, Fårö eller ens ett snötäckt Blackeberg?

Förtrollande folklore till trots, inte tu tal om tv-under. Men det är en framgång att SVT satsar på oprövade kort öppna för influenser utifrån, och på en historia som rör sig bortom tv-dramats mest klassiska domäner.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.