Skräckis utan kalla kårar

Wyborne och Coraline på film.

Film När jag var tonåring var Neil Gaiman framför allt Tori Amos vän och skaparen av seriekaraktären och gothförebilden Death. Sen kom Coraline, en modern Alice-berättelse som liksom sin föregångare bortser från regeln om att inte skrämma barn.

Nu har Henry Selick ( Nightmare before christmas) gett sig ut på kamikaze-uppdraget att animera Gaimans mystik, och under förtexterna tänker jag för ett ögonblick att han kan lyckas. Ramberättelsen är densamma: Coraline flyttar in i en villa, kryper in genom en dörr och träffar en kvinna med knappögon som presenterar sig som hennes andra mamma. Men förutom det obegripliga i att skriva in grannpojken Wybourne som ett generiskt obligatorium ligger skillnaden i stämningen, som är så tillspetsad att den i stället för spöklik blir slätstruken.

Coraline har i filmen blivit odrägligt beskäftig. Något i hennes kropp får mig att tänka på den amerikanska tecknade Pippi Långstrump-versionen, charm ersatt med plast och eftertänksamhet med gällt gnäll. De andra karaktärerna är också kapade för att passa i barnfilmsboxar, ofarliga i sina extrema uttryck eftersom läskigheten försvinner när den som kliver ur sin egen hud redan är en absurdistiskt tecknad figur.

De tecknade landskapen är i sig värda ett biobesök, men jag saknar värmen i karaktärerna och de kalla kårarna längs ryggraden. Så jag säger som Tori: ”If you need me, me and Neil be hanging out with the dream king”.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.