Född: Umeås gudomliga galleria

Stadens sociala nav rivet - nu öppnar shoppingmeckat UTOPIA

Jag sket i det norrländska skåpet. Här, på Sveriges rödaste kultursidor, skrev jag en klackspark om att Umeås nya supergalleria UTOPIA (versaler är nödvändigt) ödelägger mötesplatsen Apberget. För fri allmän arkitektur, mot stängda kommersiella arenor - öppnare vänsterdörrar finns inte att slå in. Lätta humorpoäng i min forna hemstad!

Trodde jag. Umefolket blev rasande. En 08-förrädare som flyttat och som hade mage att såga deras nya själaslukande shoppingmecka. På internet fick jag höra att min drift med Umeås S-topp Lennart ”V75kungen” Holmlund var stöpt i ”klassförakt”.

Hepp. I morgon invigs UTOPIA. Enligt utopiashopping.se är det att likna vid en gudomlig jungfrufödsel. ­Estelle? Pffff. Kan kungabebisen matcha gallerians officiella slogan ”allt är möjligt”? Knappast.

I reklambyråmanifestet ”Berättelsen om UTOPIA” förtäljs storslagna legender om trolska skogar, vida vidder, älvens dånande framfart, makalöst majestätisk skönhet, drömmar som blir sanna, Umeås hjärta och forna kungars glans. Tillsammans har allt detta lett fram till 20 000 kvadratmeter galleria.

Och ja, ovanstående beskrivningar är citat. Inte mina ord.

Vad gör då UTOPIA så unikt att de största copykanonerna plockas fram? En snabb överblick ger Carlings, H&M, Guldfynd, Phone House, Max, JC, Bik Bok, Gallerix ... et al. Och burgarkedjan Texas Longhorn ska göra sin norrlandsdebut, minsann. Magiskt. En helt ny definition av detta ”allt” som nu är möjligt i Umeå. Äntligen.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.