En poddprotest mot att sex på film rensas bort

Karina Longworth berättar hur erotik skildrades i 90-talets Hollywood-succéer

Nästa år fyller den tio år, Karina Longworths filmhistoriska mastodontpodd ”You must remember this”.

Förra sommaren släppte hon tolv långa, lysande avsnitt på temat ”Erotic 80’s” och nu i mars drog ”Erotic 90’s” igång. Serien gör kronologiska nedslag i hur sex på film skildras, från ”Pretty woman” via ”Thelma & Louise” till ”Basic Instinct” och vidare.

Longworth skildrar filmbranschen ur många perspektiv; hur skådespelarna behandlats, hur det bråkats om åldersgränser och planterats rykten för att hetta upp snacket runt en film.

Men mest underhållande är Longworths egna analyser av filmer och trender, där hon inte bara granskar filmerna utan även kritiken av dem och problematiserar den gängse uppfattningen. I andra avsnittet gör hon ett tappert försök att ge upprättelse åt ”Pretty woman”, som ju blev en enorm publiksuccé men samtidigt fick kritik för sin romantisering av prostitution. Oavsett vad man själv tycker är det befriande med lite nyanser i en tid som oftast premierar de mest extrema åsikterna.

 

Longworth är inte generad över att avslöja vilka scener hon själv går igång på. Hennes erotiska serie kom till som en protest mot att sexet alltmer försvunnit ur filmer, i en perfekt storm av nypuritanism, metoo och ekonomi (hög åldersgräns begränsar antalet som får se filmen). När sexet rensas bort raderas en stor del av den mänskliga erfarenheten ut, anser hon.

Liksom i serien från 2020 om filmskaparen Polly Platt slår Longworth ett särskilt slag för de bortglömda kvinnliga pionjärerna. Starkast är historien om Sondra Locke, vars lovande karriär som regissör slogs i spillror när hon stämde ex-pojkvännen Clint Eastwood – om bara en bråkdel av det som hävdas stämmer framstår han som monumentalt hänsynslös och hämndlysten.

Här är Longworths styrka också en brist, där hennes personliga engagemang för Locke gör att man får söka sig någon annanstans efter Eastwoods version av konflikten (att hon bara var ute efter hans pengar). Det räcker att se vem av dem som har störst makt i Hollywood och dra sina egna slutsatser.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.