Fords reklam luktar härskarkonst

Venezolanska filmare gör åtta nyanser av stadsjeep

Ford Explorer

Vad känner du inför Ford Explorer? Åtta framstående venezolanska filmare har i alla fall varit tvungna att fundera över det. De har bidragit med varsin kortfilm till en svit med stadsjeepen som ”sammanhållande tema”.

“Det är inga reklamfilmer, bilen syns ingenstans i filmerna”, förklarar vd:n Miguel Sandoval. I stället ska filmerna vara ”inspirerade av de viktigaste egenskaperna och teknologiska framstegen hos Ford Explorer”. Kulturpersonligheter från flera latinamerikanska länder sitter i juryn. Tidigare har Ford ordnat en liknande filmfestival på Irland.

Arundhati Roy skildrade nyligen i essän Capitalism: a ghost story hur Tata Steel och andra storföretag som just nu styckar upp Indiens naturtillgångar senaste tiden visat ett ovanligt intresse för film- och litteraturfestivaler, och nämner just Ford Foundation som en förebild.

Journalistiken hamnar heller inte på efterkälken. Nyligen visade amerikanska tv-kanalen PBS en serie samhällsreportage kallade America revealed, helt finansierade av företaget Dow Chemicals. Vart och ett av reportagen råkar kretsa kring just ett av Dows affärsområden, däribland genmanipulerade grödor (”en revolution”). Motsvarigheten till granskningsnämnden godkände.

Historiskt har den mesta kulturen historiskt producerats på den härskande klassens beställning. Tecken i tiden på att vi är på väg tillbaka dit?

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.