Den döende operakonsten

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-13

Från en uppsättning av Pyramus och Thisbe på Vadstena Slott.

konstarter dödförklaras så ofta och gärna som opera. Men liksom talet om romanens död för några decennier sedan, så tycks verkligheten ha motsatt sig teorin. Opera ses i dag av fler människor än någonsin och förnyar ständigt sin framställningsform.

Nu på lördag 14.00 diskuteras operans betydelse i dagens samhälle. Ända från London kommer Angus Kennedy, pr-ansvarig vid Institute of Ideas, som avser att med hjälp av publiken försöka formulera några svar kring varför operan behövs.

Seminariet sker i samarbete med Tidskriften Opera, som i sitt senaste nummer(4/10) publicerar en rad rapporter från sommarens festivaler, det slags recensioner som inte längre verkar rymmas i dagspressen, ett faktum som inte ska blandas ihop med missuppfattningen att operan är en döende konstform, även om det i just detta land ofta betraktas som om den låg på sitt yttersta.

Claes Wahlin

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln