Vikingar på Operan

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-12-17

Tillbaka efter hundra år.

Det var för hundra år sedan, 1910, som Wilhelm Peterson-Bergers opera Arnljot hade premiär på Operan i Stockholm. Texten, även den av Peterson-Berger, använder sig av Snorre Sturlasson och Bjørnstjerne Bjørnson som förlagor, och handlar om kristnandet under vikingatiden, men naturligtvis med inslag av girighet, kärlek och bråd död.

Operan var länge den oftast framförda svenska operan och den ges även, ända sedan 1935, som talpjäs på Frösön i Jämtland (landskapet, vid sidan av Norge, som handlingen är förlagd till). På Frösön är det, i enlighet med Peterson-Bergers vilja, amatörer som framför spelet, men på Kungliga Operan i kväll är det alls inga amatörer, annat än i ordets ursprungliga betydelse som älskare av något, som konsertant framför delar ur första akten och hela den andra.

Gabriel Suovanen gör titelrollen, Lena Hoel sameflickan Vaino, Susann Végh Gunhild, som låter sig frälsas, och Carl Unander-Scharin den elake Ubma. Allt under ledning av Tobias Ringborg.

Claes Wahlin

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln