Han hoppas på ännu fler ”jag” i litteraturen

Édouard Louis slår ett slag för det tydligt självbiografiska

Édouard Louis, fransk författare, besökte Internationell författarscen på Kulturhuset/Stadsteatern i tisdags, i ett samtal med Athena Farrokhzad som bland annat handlade om självbiografiskt skrivande.

Är det för mycket ”jag” i litteraturen? Inte om du frågar Édouard Louis. Han hoppas att vi bara har sett början på den självbiografiska trenden – för med den kan subversiv litteratur skapas som inte ger läsaren några nödutgångar.

Det berättade den franska författaren när han mötte Athena Farrokhzad i ett samtal på Internationell författarscen i tisdags. Den stora hörsalen på Kulturhuset i Stockholm var fylld till sista plats och duon höll publikens totala uppmärksamhet i den dryga timme de pratade.


Louis är själv ett strålande exempel på det självbiografiska skrivandets genomslagskraft. Han gjorde omedelbar internationell succé med sin debut Göra sig kvitt Eddy Bellegueule (2014), där han berättade som sin barndom, präglad av djup fattigdom, det faktum att han är homosexuell och de skoningslösa trakasserier det ledde till. Sen har han fortsatt skriva om sitt eget liv, med olika perspektiv. Just nu är han aktuell med sin femte bok, Att förändras: en metod, om tiden efter att han lämnat hembyn och med hjälp av nya vänner ömsar skinn, tar nästa steg i sin klassresa.

Det har hänt att Louis mött läsare vid signeringar som hade sagt ”Riktigt så illa var det väl inte?” – men det var det ju. Fiktion, eller fiktiva detaljer, gör att läsaren kan vända bort blicken från sanningen, ”ger dem en flytväst”, som han sa. Den vill han ta ifrån dem och därför ändrar han inte längre till exempel namn på vare sig människor eller platser han skriver om.


Athena Farrokhzad berättade att hon hade messat Louis kvällen före deras samtal med frågan om vem de egentligen skulle prata om – honom själv eller berättaren i boken? Hon är nämligen skolad i att göra strikt skillnad mellan dessa två. Men den distinktionen gör inte Louis. ”Jag har aldrig förstått den”, sade han. ”Det är klart att det handlar om mig.”

Louis poängterade att han inte har något emot fiktiva berättelser, författare ska skriva det de vill. Men det självbiografiska skrivandet kan skaka om, genom sin sanning vara subversiv på riktigt. Han varnade också för att när människor upplever att deras världsbilder ifrågasätts ofta reagerar kraftigt. Som med transpersoner just nu, sa han, som blir allt mer synliga och folk därför tycker är ”överallt”. Det är en paranoja, sa Édouard Louis.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.