Coca-Cola klipper bort homopar från reklam

”Reklamen ska vara relevant för det land där den visas”

Några ungdomar sparkar på en bil i en video som ser ut att vara hämtad från ett upplopp. ”För varje person som är fylld av hat …” lyder texten.

Snabbt klipp till nästa scen: ett högtidsklätt sällskap vinkar och skrattar mot kameran.

Texten fortsätter: Finns det tusentals som är fyllda av kärlek.

Första gången jag ser Coca-colas nya reklam, som nu visas på biografer världen över, är det den kontrasteringen som äcklar mig. De farliga klassernas barn hotar den välkammade idyllen. Inga sammanhang, inga antydningar om att de två världarna hänger ihop. Bara hat mot kärlek. Och Coca-cola stabilt på vinnarnas sida.

Men det finns fler problem. Det finklädda sällskapet firar i själva verket ett bögpar - Clinton och Callum - som ingår partnerskap. Den scenen visas bara i homovänliga länder. I den version som visas på Irland ser vi i stället ett heterobröllop.

Vi vill att reklamen ska vara relevant för det land där den visas. Och homoäktenskap är ju förbjudet på Irland, försvarar sig Coca-cola i irländska medier.

Men det håller dåligt. Paret kommer nämligen från Australien. Som inte heller tillåter homoäktenskap, utan bara partnerskap - precis som Irland.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.