Ingalill Mosanders boktips

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-08-25

4 blondiner

av Candace Bushnell

Forum

En utmärkt bok för alla som tror att höjden av lycka är att vara 25, singel och kvinna på Manhattan. Det är det nämligen inte alls. Tvärtom, det är en stenhård värld där ”the winner takes it all”. Författaren, som skrev TV-serien ”Sex and the city”, har broderat vidare på sina interiörer från New Yorks innekretsar. Hennes skildring av fyra vilsna blondiner som förtvivlat försöker få någon ordning på sina liv kan läsas som ett tragikomiskt dokument över vår tid.

Casanovas senare resor

av Jacques Werup

Natur och Kultur

Jacques Werup firar 30- årsjubilum som författare och flera av hans böcker ges därför åter ut i pocket. Bland dem ska ni inte missa Casanovas senare resor, som belönades med Stora Romanpriset 1980. Den handlar om en sentida släkting till den gamle äventyraren och är full av provokationer, lust, lekfullhet och aptit på livet. Inte minst gisslar författaren småborgligheten och dess hycklande bakom stolta deklarationer om frigörelse och självförverkligande.

De röda skorna

av Kathryn Harrison

Bonniers

Ca 292 kr

Grym och fascinerande, en berättelse med många bottnar. Historien tar sin början i Kina på 1800-talet, där en liten flicka får sina fötter förstörda och förkrympta enligt gängse tradition. I sitt fortsatta liv flyr hon ett brutalt äktenskap och hamnar på en bordell i Shanghai, gifter sig med en utlänning och flyttar så småningom till Europa. Boken handlar om mod, styrka, passion, kulturkrockar, erotik och den är skriven på ett glasklart, nästan självlysande språk.

Förlorade själar

av Ian Rankin

Forum

Ca 302 kr

John Rebus är en luttrad, svartsynt kriminalkommissarie i Edinburgh. Brottligheten tar sig allt grövre uttryck och gror i tröstlösa, nedslitna bostadsområden där människorna förlorat allt hopp. Rebus tvingas rädda en misstänkt pedofil från en lynchmobb, bevaka en frisläppt psykopat och mördare samtidigt som han söker lösningen på en kollegas oförklarliga självmord. Det är socialrealism av bästa märke, därtill oavbrutet spännande och engagerande.