Ingalill Mosanders boktips

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-06-16

I hundars sällskap

av Elizabeth Marshall Thomas

Wahlström & Widstrand

ca 294 kr

Man behöver inte ha hund för att bli alldeles bedårad av denna bok, risken är däremot stor att man skaffar en. Och då gärna någon som Sundoug, en vit, vacker blandning av schäfer och labrador. Från ingenstans dök han upp en kväll på författarinnans veranda och kom att bli hennes följeslagare för resten av livet. Det är fascinerande att läsa om deras gemensamma tillvaro och efteråt börjar man betrakta hundar i ens närhet på ett helt annat sätt.

Prosa

av Rose Lagercrantz

Pan

ca 65 kr

Fyra böcker i en. Fyra böcker där kvinnorna oftast för ordet. ”Eros tårar” handlar om kärlek med förhinder. I sju monologer berättas historier om omöjliga erotiska passioner. Det är bibliotekarien, som sent i livet blir våldsamt förälskad men grymt sviken. Det är den unge musikern som istället för att försäkra sin fiol köper ett smycke till sin älskade, med förödande konsekvenser. En samlingsvolym av yppersta slag, välskriven, gripande och befriande osentimental.

Den vita massajen

av Corinne Hofmann

Wahlström & Widstrand

ca 158 kr

En 27-årig affärskvinna från Schweiz lämnar familj och vänner, säljer allt hon äger och flyttar ut i bushen i Afrika. Under en semesterresa i Kenya har hon träffat en massajkrigare och börjar därefter som besatt förfölja den främmande mannen. I fyra år bor de ihop innan kulturkrockarna tvingar henne tillbaka till Europa igen. En sann, mycket märklig berättelse om de starka, gåtfulla krafter som slumrar inom oss. Boken finns nu i billighetsupplaga.

Landskap i akvarell

av Birgitta Glode

Ica bokförlag

ca 168 kr

Carpe diem. Lev i nuet. Gärna det, men hur bär man sig åt? Ett sätt, som allt fler har upptäckt, är att ta sig ut i naturen, sätta sig på en stubbe och måla akvarell. Då tvingas man hela tiden vara närvarande och koncentrerad och efteråt känner man sig avslappnad och förnyad. Nybörjare gör klokt i att införskaffa denna enkla, lilla handbok. Här får du många praktiska råd om hur du ska gå tillväga. Varför inte låta semestern få ytterligare en dimension?

Svart nåd

av Dennis Lehane

Månpocket

ca 65 kr

Nästan 500 sidor förtätad spänning – en lysande thriller i den så kallade hårdkokta amerikanska skolan. Bara dialogen är värd varenda krona. Den är rakknivsvass, halsbrytande och rolig. Vad får en ung, vacker kvinna med en förmögen, trygg barndom att kasta sig naken ut från en skyskrapa i Boston? Den frågan ställer sig privatdetektiven Patrick Kensie och ger sig ut på en livsfarlig jakt efter sanningen. Köp den omedelbart! Det är en order.