Ingalill Mosanders boktips

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-07-28

Älskarinnan

av Joanna Trollope

Wahlström & Widstrand

ca 59 kr

Hur klarar sig förbjuden kärlek när den ska visas upp i dagsljuset? En hög domare i 60-årsåldern lämnar sin fru för en yngre kvinna, som han haft ett förhållande med i sju år. Plötsligt blir skilsmässan inte enbart en angelägenhet för de närmast inblandade – den berör i högsta grad även barn, föräldrar, syskon, släkt och vänner. Och det är den processen som skildras både klarsynt och underhållande

i denna berättelse om moderna relationer.

Vargskinnet

Guds barmhärtighet

av Kerstin Ekman

BonnierPocket

ca 59kr

Sinnlig, grym och storslagen. Om ett Sverige där fattigdom och elände kryper in under huden på människorna och ingen barmhärtighet visas den som intet äger. Barnmorskan Hillevi Klarin kommer 1916 till fjällbyn Svartvattnet i Jämtland, en värld

väsenskild från den hon lämnat

i Uppsala. Hon förfäras över hur illa barn och kvinnor behandlas, men fascineras också av den vilda skönheten i landskapet och möter den man som blir hennes livs stora kärlek.

A prioritaire

av Iselin C Hermann

Månpocket

ca 49,50 kr

Kan man bli förälskad i någon man aldrig träffat? Det menar författaren till denna raffinerade, erotiska berättelse om en ung kvinna som blir så tagen av en målning på en utställning att hon skriver till konstnären. Han svarar och det blir inledningen till en passionerad brevväxling. Hon är danska och ogift, han fransman och gift. Deras kärlek per korrespondens blir allt intensivare och en dag beslutar de sig för att träffas i verkligheten ?

Den blinde mördaren

av Margaret Atwood

Månpocket

ca 65 kr

Två systrar växer upp i en förmögen familj i Kanada under depressionen på 30-talet. Den äldsta ingår ett olyckligt resonemangsäktenskap, den yngre gör uppror och begår självmord – men innan dess skriver hon en skandalroman, som blir en berättelse i berättelsen. Den handlar om ett hemligt, lidelsefullt förhållande mellan en rik, ung kvinna och en man på flykt. Mästerligt om kärlek, sex, utpressning och makt. Boken belönades med det prestigefyllda Bookerpriset.

Indiansommar

av Jens Christian Grøndahl

Wahlström & Widstrand

ca 59 kr

Denne danske författare har en sällsam förmåga att skildra kärleken i vår tid, dess möjlighet och omöjlighet. En man träffar av en tillfällighet sin ungdoms stora passion och hans känslor blossar upp på nytt. Men också minnet av smärtan och förnedringen då hon övergav honom för hans närmaste vän. Deras dubbla svek förbittrade hans liv i många år, ändå kan han inte låta bli att åter söka upp henne. En vemodig, välskriven berättelse med överraskande slut.