Ingalill Mosanders boktips

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-07-07

Kalla kyssar

av Sabine Deitmer

Månpocket

ca 59:50 kr

Beate Stein är 32 år, 1,78 lång, blond, fräck och rolig samt tysk kriminalkommissarie. Hennes framfart i den stockkonservativa, mansdominerade poliskåren är underhållande läsning med snabba, slagfärdiga dialoger och utstuderade porträtt av självgoda chefer. Ett styckat lik, noga förpackat i olika plastpåsar, upptäcks i en frysbox. Samtidigt försvinner en ung mamma och hennes femåriga dotter. Bakom borgerlighetens fasader döljer sig fasansfulla hemligheter.

Mörkrets flod

av Rennie Airth

Minotaur

ca 69 kr

Så nära fulländning en kriminalroman kan komma – med sinnrik intrig, krypande spänning och enastående personporträtt. Berättelsen utspelas i England 1921. En familj har hittats mördad på en herrgård och John Madden vid Scotland Yard kallas dit av den lokala polisen. Spåren leder bakåt till skyttegravarna under första världskriget. Boken har belönats med ett prestigefyllt franskt deckarpris och nominerats till en Edgar, kriminalvärldens Oscar.

Den hemliga historien

av Donna Tartt

BonnierPocket

ca 69 kr

Vad kan vara skönare och mer skräckinjagande än att fullständigt tappa kontrollen? Den frågan ställer Julian Morrow till sina elever. Han är en karismatisk lärare i grekiska vid ett college i USA och runt sig samlar han några självupptagna unga män och kvinnor. De börjar testa droger, hänge sig åt olika riter och ritualer och drivs allt längre in i en värld där inte ens mord längre är tabu. Romanen fick kultstatus när den kom och gjorde författaren till mångmiljonär.

Single & Single

av John le Carré

BonnierPocket

ca 59 kr

Briljant och underhållande, en roman av den sorten man svårligen kan lägga ifrån sig. Ett korrupt brittiskt affärsföretag tvättar svarta pengar vita åt den blodtörstiga ryska maffian. Interiörerna från överläggningarna mellan parterna är mästerligt skildrade – två världar möts, den ena engelskt sofistikerad, den andra grovhuggen och våldsam, men bägge lika skrupelfritt amoraliska. En svart satir över vår tid där allt och alla kan köpas, bara priset är det rätta.

Paparazzons heder

av Leif Davidsen

Pan

ca 65 kr

En paparazzo kan tjäna mycket pengar på avslöjande bilder på kända människor, men ibland kan bilderna bli farliga. Det får en dansk fotograf erfara. Han förevigar med teleobjektiv en kärleksscen mellan en spansk minister och dennes älskarinna i en havsvik och det gör man inte ostraffat. En andlöst spännande, välskriven politisk thriller som utsetts till bästa nordiska deckare och belönats med Glasnyckeln samt spelats in som film.