Ingalill Mosanders boktips

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-08-11

Ordet är ditt

av Patricia Tudor-Sandahl

Förlag Wahlström & Widstrand

ca 65 kr

Det är bra att skriva dagbok när man är ledsen eller uppfylld av motstridiga känslor, som är svåra att reda ut. Det upptäckte jag redan i tonåren. Skrivandet tycks ha en terapeutisk effekt, efteråt känns det genast lite bättre. När Patricia Tudor-Sandahl drabbades av en svår sjukdom för några år sedan skrev hon ned historien om sitt liv. Det hjälpte henne så mycket att hon vill dela med sig av sina erfarenheter och uppmuntra andra att göra samma sak.

Tulpanfeber

av Deborah Moggach

Förlag Månpocket

ca 59:50 kr

Mänsklig dårskap har tagit sig många former, men frågan är om inte tulpanmanin som härjade i Holland på 1600-talet överträffar det mesta. Enstaka blomlökar kunde byta ägare flera gånger om dagen med häftiga prisvariationer. Tulpanspekulation är också vad de två älskande i denna välskrivna, originella historiska roman ägnar sig åt. De planerar en våghalsig flykt från äktenskap och plikter och behöver pengar. Så de satsar allt på några lökar ...

Tidernas fisk

av Samantha Weinberg

Förlag Månpocket

ca 59:50 kr

På julafton 1938 hittar en kvinnlig museiintendent i en liten sydafrikansk stad en egendomlig fisk i en trålfångst. Hon kontaktar en excentrisk professor som konstaterar att fisken är en kvastfening – den felande länken mellan fisk och däggdjur. Upptäckten blir en vetenskaplig sensation världen över eftersom man trodde att kvastfeningen dog för 75 miljoner år sen. En briljant, sanslöst rolig bok om besatthet och sökandet efter livets upphov.

Poeten

av Michael Connelly

Förlag Månpocket

ca 65 kr

Man ska ha starka nerver för att våga sig på den här romanen. Själv lade jag den ifrån mig ibland för att repa mod. Men sluta läsa kunde jag inte, därtill är den alldeles för spännande och uppslukande. En kriminalreporter får veta att hans bror begått självmord. Brodern var mordutredare och när reportern närmare börjar granska vad som hänt visar det sig att flera andra poliser av oförklarliga skäl tagit livet av sig. Spåren leder fram till en kallblodig seriemördare.

Gräshoppan

av Barbara Vine

Förlag Wahlström & Widstrand

ca 59 kr

En hisnande historia om egensinne, kärlek och höga höjder, skriven av en av mina absoluta favoriter, engelska deckardrottningen Ruth Rendell. Under pseudonymen Barbara Vine smider hon ihop fascinerande psykologiska spänningsromaner. Bokens berättare är en ung kvinnlig elektriker, sedan tonåren passionerat förtjust i att klättra och med en mörk hemlighet i sitt förflutna. I London träffar hon likasinnade och de ger sig ut på farliga räder på hustaken.