Ingalill Mosanders boktips

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-09-01

Modeboken 1900–2000

av Lotta Lewenhaupt

Prisma

ca 438 kr

”Mode försvinner ur modet, men aldrig stil”. Sagt av Coco Chanel, en av de största modeskapare som funnits. Hon verkade i Paris, som sedan franska revolutionen varit modets huvudstad. I denna bibel för modeintresserade varvas fakta och analys med mängder av roliga bilder, som illustrerar olika trender och strömningar. Även om vi inte alltid vill medge det så ger oss modet en spegelbild av vilka vi är och den tid vi lever i. Underhållande och lärorikt.

Där vågorna bryts

av Anita Shreve

Wahlström&Widstrand

ca 329 kr

Om besattheten, den våldsamma förälskelsen som kan driva människor att göra vad som helst – och det pris de tvingas betala. En femtonårig flicka, brådmogen och vacker, inleder en förbjuden förbindelse med en av sin fars vänner. Denne är läkare, gift och far till fyra barn. När deras kärlekshistoria avslöjas blir konsekvenserna förödande. En fängslande berättelse om en stark, ung kvinnas kamp för rätten till ett eget liv, mot trångsynthet, förakt och fördomar.

Yttersta domen

av P D James

Wahlström&Widstrand

ca 329 kr

Vid engelska sydkusten ligger ett prästseminarium, där gåtfulla dödsfall och blodiga mord får den stillsamma friden att ersättas av skräck och fasa. Adam Dalgliesh, intendent vid Scotland Yard, tvingas uppbåda all sin intelligens för att ringa in den skyldige. Den klassiska engelska deckarens mästare P.D. James är nu över 80 år och möjligen är det därför hon till slut unnar sin ensamme hjälte en stor förälskelse. Vem vet, kanske blir det här hennes sista bok?

Naiv. Super.

av Erlend Loe

Månpocket

ca 59.50 kr

Han firar 25-årsdagen hos föräldrarna. Under middagen anklagar han dem för att de inte tvingat honom att hålla på med sport på hög nivå och skyller sedan sitt tråkiga och oengagerade liv på dem. Det blir inte bättre av att han senare samma kväll förlorar mot sin bror i krocket. Norske författaren Erlend Loe har skrivit en rasande rolig bok om en ung man, som plötsligt inser att livet är inpyrt av oväsentligheter. Och vad han gör för att hitta en lösning på problemet.

Lyckans land

av Frank McCourt

Månpocket

ca 65 kr

Hans första bok ”Ängeln på sjunde trappsteget” var en förtrollande läsupplevelse – trots att den handlade om en barndom som dominerades av hunger, sjukdom och död. Här kommer den fortsatta berättelsen om hans liv, även den präglad av humor och värme. 19 år gammal lämnar han Irland för New York och med halvruttna tänder och inflammerade ögon börjar han sin vandring mot sitt fjärran mål: att bli en riktig jänkare med bankbok och stomatolleende.