Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-07-21

En tripp till Indien

av William Sutcliffe

Förlag Månpocket

ca 59:50 kr

En sataniskt rolig drift med ryggsäcksfolket, de västerländska medelklassbarn som åker runt

i Indien för att finna sig själva och uppleva andlig förnyelse. Dave följer med bäste vännens flickvän Liz med förhoppningen att hon ska ligga med honom. Liz har helt andra planer. Indien visar sig vara hett, smutsigt, fattigt och Dave får klara sig själv. Tre månader måste han stå ut innan apexbiljetten hem gäller. Intelligent, satirisk underhållning för oss kvar i hängmattan.

Krigshjältar och konduktörer

av Katarina Mazetti

Förlag Alfabeta

ca 65 kr

Karlskrona på 50- och 60-talen. Kustartilleriet, unglottor och Amaranterbaler. Småstadssocietet och vanligt folk. Majken Liljegrens dansskola. Surf och Min Melodi. Koreakriget. En osentimenal nostalgitripp tillbaka till en tid, då världen slutade vid skogsbrynet och Stadshotellet var jordens medelpunkt. Vi får möta en rad egenartade människor och deras öden, skildrade ur ett barns perspektiv. Berättelserna är små pärlor av humor, vemod och skarpsyn.

Populärmusik från Vittula

av Mikael Niemi

Förlag Månpocket

ca 59:50 kr

Lyckliga er som ännu inte läst denna drastiska, förryckta, förtrollande, tornedalska barndomsskildring, som med största sannolikhet kommer att bli en klassiker. Den sanna historien bakom är inte heller så tokig. En okänd författare från Pajala får Augustpriset på 100 000 kr, boken går ut i jätteupplagor, översätts till sju språk och blir film. Nej, den historien skulle han aldrig ha kunnat hitta på, Mikael Niemi. Ingen skulle ha trott honom. Den är för osannolik.

Känslomässigt udda

av Kate Atkinson

Förlag Månpocket

ca 65 kr

Egensinnig, intelligent och rolig. Effie studerar litteratur vid universitetet i Dundee, en grådisig hamnstad i Skottland. Året är 1972. Hennes försök att bli klar med sin uppsats avbryts hela tiden av en lätt galen omgivning och hon beger sig med sin mor, som kanske inte är hennes mor, till en öde ö. Effie försöker få reda på vem som är hennes far, vilket modern (?) motsätter sig. Det är en sanslös berättelse med många parallella handlingar, skriven i rasande tempo.

Kanonväder

av Carin Svensson

Förlag Månpocket

ca 59:50 kr

De möts helt oförhappandes på Restaurang Bosporen en regnig junikväll i Leksand. Inger, arbetslös, medelålders bibliotekarie, och Hygglo, före detta dansbandsmusiker med hästsvans, flint och alkoholproblem. Tillsammans ger de sig ut på vägarna i hans gamla bil med radion på högsta volym, två luggslitna människor i ett Sverige där den sort de representerar inte precis är hårdprioriterad. En absurd, underhållande historia, berättad med stor ömhet och träffsäkerhet.