Mannen, myten och marknadsliberalen

Publicerad 2012-03-16

Affärsmannen Jan Stenbecks liv har blivit en pjäs

fursterlig stenbeck  Allan Svensson som mediemogulen Jan Stenbeck i ”Fursten” på Uppsala stadsteater. Foto: Mats Bäcker

Början till slutet för det svenska folkhemspryda medieklimatet kom 1993 med en man som med talk mellan skinkorna pruttade Englands nationalsång God Save the Queen. Egentligen sattes den första spiken i kistan redan på nyårsafton 1987 då TV3 för första gången drog igång sina sändningar via satellit från London. Eller kanske ännu tidigare – 1942 då Jan Stenbeck föddes in i affärsvärlden, tog vägen via Harvard Business School rätt in i näringslivets finrum.

Pjäsen Fursten på Uppsala Stadsteater – ett nytt samarbete mellan Malin Lagerlöf och Eva Dahlman, som tidigare samarbetat på samma scen i publiksuccén om Knutby – visar upp den mytomspunne mannens liv i snabbspolning. Den inleds med ett tarvligt socialt experiment där publiken uppmanas att ta vilka platser de vill utan hänsyn till vad det står på biljetten. Den enda regeln är att det inte finns några regler, the winner takes it all.

Jan Stenbeck själv, spelad av Allan Svensson, är en furste i sitt egna lilla kungadöme. Han utnyttjar människor som om de vore bruksvaror och det går inte många minuter på scen utan att han äter. Tidsprogressionen åskådliggörs med hjälp av mobiltelefoner, inledningsvis gigantiska klossar som mot slutet blir betydligt smidigare och ihopvikbara. Svensson är nästan shakesperiansk i sitt sätt att gestalta Fursten, yvig och jovialisk men också vedervärdig och tragisk.

Hans följe som består av älskarinnor, journalister och mediemän spelas av den övriga ensemblen som glider mellan sina roller och som berättarröster. Steve Kratz som Journalisten förkroppsligar din typiske sell out. Dekoren är en förstorad renässansmålning föreställandes en hjortjakt. Den mänskliga integriteten är villebrådet, tycks den säga mig.

Det här ska vara en del av berättelsen om hur Sverige blev det land det är i dag. Jag slås av den svindlande insikten

att den generation som växte upp med talkpruttar, öråd, kontantkort och gratistidningar på kollektivtrafiken nu är vuxen.  Historien om Jan Stenbeck är inte bara historien om hur svenska medier förändrades, det är också historien om hur marknadsliberalism på allvar införlivades i den svenska mentaliteten.

Loretto Linusson

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.