Norska Nora – nu japansk No-Nora

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-26

Under sommaren fick den danska publiken chansen att på Kronborg se Hamlet som Pekingopera. Där fick skådespelerskor lov att spela kvinnorollerna, tidigare en specialitet för en manlig aktör.

Japansk No-teater håller styvare på traditionen än sina kinesiska kollegor. När Teater Natori gästar Södra Teatern spelas Ibsens Nora av en man. Eller rättare sagt: av en mask. Reijiro Tsumura är no-spelaren par excellence som gömmer sig bakom det mjukt modellerade kvinnoansiktet.

Han rör sig avmätt graciöst i sina tunga tygsjok men rösten är omisskännligt en mans. Han skuggas på scen av den moderna Nora, Yu Mizuno, smärt och svartklädd med ett spel helt i den västerländska psykologiska traditionen. Kokett förför hon Hiroshi Murakamis kostymklädda doktor Rank med sina köttfärgade silkesstrumpor. Men för den här föreställningens traditionella Helmer är hon ett lätt byte. I sina väldiga tygsjok ger No-spelaren Noburu Yasunda oss bilden av en traditionsbunden, pompös manlighet, snudd på grotesk i sin rigiditet.

Till ögonblicken man minns hör de när masken får ett eget, sorgset liv. Och när Yu Mizunos moderna Nora står där ensam mot en vägg av män; medan hon lever ut sin förtvivlan i tarantellan rör Tsumuras No-Nora nästan bara armarna. Samma förtvivlan men med olika uttryck är kanske vad den här föreställningen vill säga oss.

Teater

Tove Ellefsen Lysander

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.